søndag den 2. maj 2021

'Skæbnens kald' af Haidi W. Klaris // Dæmonherskerens arving #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Skæbnens kald
Forfatter: Haidi W. Klaris
Serier: Dæmonherskerens arving #2
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2015
Antal sider: 248

Efter opgøret i kirken vågner Ally i skovbunden tidligt om morgenen, og det sidste hun husker er dæmonen som greb fat i hende. Da hun genforenes med kredsen, får hun at vide at Jay, Louise og William er forsvundet. Ally er overbevist om at hullet i det hemmelige rum er en portal til en anden verden og beslutter sig for at tage tilbage til kirken for at finde ud af hvad der er sket. Snart bliver hun konfronteret med sine forfædres synder og må træffe sit livs vigtigste valg.
Skæbnens kald er andet bind i trilogien DÆMONHERSKERENS ARVING – en serie om paranormale kræfter, kærlighed og svære valg.

Efter den afslutning 1'eren 'Skyggernes bog' havde, var jeg ret interesseret i at læse videre, og vi starter godt ud her i bog 2 ift. hvor 1'eren sluttede. Det gjorde det ret nemt at koble dem sammen, såvel som at forfatteren driver fortællingen videre, hvori Ally og co. stadig skal finde hoved og hale i det mysterie der er omkring kirken, Larchwood spøgelset og... dæmoner.

Der er bestemt mere gang i den her, end i forgængeren og knap så fokuseret på mysterierne. Jo, mysteriet fylder stadig, men jeg nød at der nu var mere fokus på noget specifikt og Ally og co. vidste hvad de skulle kigge efter. 

Jeg nød at blive draget af det eventyr Ally og co. tog mig med på. Et eventyr, hvor Ally formår at blive mere modig i sine handlinger, mere selvstændig og ikke lader sig styre alt for meget af andre omkring hende. Det var rart at se hende styre begivenhederne selv.
De mest interessante dele for mig, var når vi befandt os i underverdenen og fik et indblik i en helt ny verden, samt nye informationer. Informationer der gav Ally noget at tænke over.

Jeg er dog stadig ikke helt fan af Tom, der stadig er den irriterende charmetrold, der tror han kan få Ally på sin side. Men Ally er heldigvis blevet det klogere og lader sig ikke charmere så nemt ift. Tom. Heldigvis.
Dog virkede det til at hendes interesse lidt for nemt blev fanget af den nye dreng, Tristan, der starter på skolen, lige efter at kæresten Jay og en lærer er pist forsvundet. Ja, Ally er bekymret for Jay, men på en måde virkede det som om det trådte i baggrunden ift. en spirende forelskelse overfor Tristan. Den del gik lidt for hurtigt for mig, for hvad med Jay?

Ift. Tristan og hans rolle i hele foretagenet, havde jeg måske allerede koblet sammen ikke ret langt inde i bogen, efter han blev introduceret. Han var en interessant karakter og gav fortællingen lidt ekstra charme. Jeg nød at han lidt fik sat visse personer over styr, og ikke lod sig kue af visse andre.

Selve afslutningen af bogen og afsløringen af visse detaljer undervejs, gjorde at der var en hel del der på sin vis gav mening, helt tilbage fra første bog. Det var svært at lægge bogen fra sig, ift. fortællingens tempo og sproget, der var dejligt let og drev fortællingen sikkert fremad. Selvom jeg godt kunne tiltænke historien en tand flere detaljer, ift. fx dæmonerne og underverdenen end vi fik.

Jeg nød helt bestemt at læse med og 3'eren kan bare vente sig, for med den cliffhanger? Så det svært ikke at ville have afslutningen med.

Alt i alt får bogen 3 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...