onsdag den 28. april 2021

'Låsen og vogteren' af Louise Haiberg // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Låsen og vogteren
Forfatter: Louise Haiberg
Serie: -
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2021
Antal sider: 394

Det føles som om tiden snegler sig af sted, går uendelig langsomt. For hvert hjerteslag forbereder jeg mig på at høre Dax’ dødsgisp, mærke hans sidste udånding mod mit ansigt og se lyset forsvinde fra øjnene. Vide at han altid har været på min side. Alt, alt for sent.
Alina er sidste led i en lang række af kvinder som er skæbnebestemt til at regere en mørk verden hvor deres tilstedeværelse ikke er ønsket. Derfor beslutter hun sig for at rejse langt væk, men én gang om året er hun nødt til at vende tilbage for at sikre sig at alt er som det skal være. Dax er udpeget til at passe på Alina, men det er svært når hun hverken ønsker hans tilstedeværelse eller stoler på ham. Noget går galt, og nu må Dax og Alina på en farefuld rejse gennem et rige som kun ønsker at se Alina død ...

Dette var en bog jeg glædede mig til ville udkomme her i 2021, eftersom jeg har nydt at læse Louise Haibergs tidligere udgivelser - og jeg blev bestemt ikke skuffet. 'Låsen og vogteren' er en bog jeg på sin vis fløj igennem, og nød at blive taget med på noget af et eventyr, ift. både handlingen, den forbudte forelskelse og de små overraskelser undervejs - hvilket bliver fortalt gennem Dax og Alina i hver deres kapitler.

Handlingen i den her bog, manglede for mig ingenting. Der var gang i den på de helt rigtige steder, såvel som øjeblikke hvor vi fik pusten og øjeblikke, hvor jeg som læser blev nysgerrig på hvad der ville ske som det næste. For slet ikke at nævne en overraskelse/plottwist, som jeg på ingen måde havde set komme. En overraskelse der lige gav et ekstra lag til historien, og de problemer som Alina og Dax skal have løst.

Det var et hæsblæsende eventyr, hvori vi som læsere bliver hevet ind i et High Fantasy univers, hvor Louise Haiberg på en fin måde beskriver omgivelserne, præmisserne for historien og karakterernes roller - specielt Alina og Dax roller ift. hinanden og grænsen mellem de to universer, er soleklart. Jeg nød at følge kampscenerne, såvel som Alina og Dax rejse igennem det rige som de skal beskytte.

Det at kapitlerne skifter mellem at have Alina og Dax som fortæller, gav mig en chance for at komme tæt ind på livet af dem begge. Det gav mig en chance for at lære begge deres personligheder og roller at kende, ift. hinanden og deres tanker/følelser.
Specielt deres tanker overfor hinanden var sjovt at følge med i. Jeg elsker Alina og Dax's personligheder, såvel som den kemi de har, til trods for de er det uperfekte makkerpar og jeg elsker deres interaktioner undervejs - specielt den spirrende kærlighed, der ligger lige under overfladen. Specielt Alinas modstand mod hendes rolle skinner godt igennem, mens hun alligevel affinder sig lidt med det.

Det var en historie jeg nød med al hvad den havde at byde på. Louise Haiberg har en skøn måde at indfange mig som læser, med et sprog der er lige til og humoristisk, såvel som beskrivelserne der gav mig et godt billede af karakterne og omgivelserne.
Der var særligt fokus på en hel del kampscener ift. bekæmpelsen af diverse dæmoner, der var ude efter at gøre det af med Alina, hvilket ikke gjorde mig noget - mest ift. det faktum at det gjorde tempoet i historien gik stødt fremad.

En sidste ting er, at det for en gangs skyld var rart at kaste sig over en fantasy, der er en standalone. Personligt er jeg vant til at kaste mig ud i diverse fantasy universer, hvor alt få lov at udfolde sig på mere plads ift. flere bøger, hvorimod 'Låsen og vogteren' får samlet det hele i en enkelt bog. Det giver et godt afbræk, ift. ikke at skulle vente på en eller flere efterfølgere.

Alt i alt får bogen 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...