onsdag den 21. april 2021

'Roser og violer' af Gry Kappel Jensen // Rosenholm-trilogien #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Roser og Violer
Forfatter: Gry Kappel Jensen
Serie: Rosenholm-trilogien #1
Forlag: Turbine
Udgivet: 2019
Antal sider: 347

Det er tidligt om morgenen d. 7. juli, og fire piger fra fire forskellige steder i Danmark er på vej til Rosenholm Kostskole et sted på Sjælland. Alle har de fået en invitation til et informationsmøde på den mystiske skole. Ingen af dem ved, at mødet vil ændre deres liv for evigt …
Da de møder op på skolen, finder pigerne snart ud af, at Rosenholm ikke er et almindeligt gymnasium – det er et sted, der uddanner magikere. En helt ny verden åbner sig for pigerne, der nu skal til at lære deres egne evner at kende, men i løbet af deres første år på skolen vikles de ind i opklaringen af en gammel mordgåde, der truer med at få fatale følger i nutiden.

OMG!
Jeg kan vitterligt ikke andet end elske den her bog. For slet ikke at nævne det en bog jeg har gået og manglet, ift. den har de helt rigtige Harry Potter-vibes, med en magisk skole og magiske evner. Mens den på én og samme tid er helt sin egen og går sine helt egne veje.

Gry Kappel Jensen har helt bestemt kreeret en skøn, nervepirrende, mørk og samtidig hjertevarm, elskværdig og nørdet fortælling, med elementer af venskab, kærlighed og sammenhold, såvel som et mysterie med udgangspunkt i det overnaturlige - and I'm here for it!

Allerede fra starten er det let at mærke der er noget under overfladen, som bare venter på at komme frem og jeg blev som læser med det samme inddraget. Alt emmer af mystik, magi og jeg nød hele kostskole stemningen. Både ift. Rosenholm kostskolen, eleverne, lærerne og undervisningen. 
For slet ikke at nævne det mord mysterie som de fire hovedpersoner, Malou, Kirstine, Victoria og Kamille, skal formå at løse - et mysterie der bliver hintet til undervejs, mens jeg konstant sidder med en følelse af at ville vide mere.

Det svært ikke at holde af de fire piger, som vi følger i hver deres kapitler, og som er vidt forskellige af personlighed og af sind, såvel som har baggrundsmæssige forskelligheder, der gør det let at kende dem fra hinanden. Men selvom de er vidt forskellige, danner de et skønt venskab og sammenhold, der for mig var svært ikke at ville være en del af.
Jeg kunne ikke lade være med at enten smågrine lidt af nogen dem undervejs, elske dem for dem de er og se dem udvikle sig i deres relation med hinanden, såvel som ift. de andre, kramme dem i de svære situationer og heppe på dem, når noget var svært.

Jeg elsker den måde forfatteren har formået at få den Nordiske Mytologi være en vigtig del af historiens fortælling, ift. undervisningen og de fakta vi som læsere får fra Nordisk Mytologi, i takt med at eleverne lærer det.
Dog ville jeg have elsket hvis det fik lidt mere plads til at komme frem ift. selve universets opbygning og den Nordiske Mytologi. Ville have elsket at det blev mere uddybet

'Roser og violer' er en fortælling der har fået en helt særlig plads i mit hjerte, med sin magiske stemning, skønne karakterer og setting, der spiller godt sammen med et mysterie, der skal løses. Det var en skøn læseoplevelse, fortalt i et skønt og let sprog, der passer til dagens unge - selvom bogen kan læses af folk i alle aldre.

Jeg glæder mig helt bestemt til at læse videre i 2'eren og se hvad der kommer til at ske.
Alt i alt får den 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...