søndag den 25. april 2021

'Skyggernes bog' af Haidi W. Klaris // Dæmonherskerens arving #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Skyggernes bog
Forfatter: Haidi Wigger Klaris
Serie: Dæmonherskerens arving
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2015
Antal sider: 285

17-årige Ally flytter ind på kostskolen Larchwood. I nærheden af skolen ligger en gammel, faldefærdig kirke, hvor hun ved et tilfælde opdager en hemmelig indgang i væggen, som fører ned til et rum under kirken. Ifølge overleveringerne blev det brugt til praktisering af sort magi tilbage i 1800-tallet. Larchwoods afdøde frue, Catherine Larchin, opsøger Ally og insisterer på at hun skal finde en gammel heksebog, som efter sigende giver uanet magt. Men en hemmelig kreds på skolen leder også efter bogen, og Ally har svært ved at gennemskue hvem der har gode intentioner … og hvem der har onde.
Skyggernes Bog er første bind i serien Dæmonherskerens arving – en serie om paranormale kræfter, kærlighed og svære valg.

Dette er en bog jeg i forvejen havde hørt en god del gode ting om, og som på sin vis gav mig en interesse for at se hvad det hele handlede om. Ikke mindst det med at hovedpersonen Ally flytter ind på en kostskole, hvilket gav en interesse i sig selv - jeg har et eller andet med kostskoler, just saying!
Jeg elskede hele settingen omkring kostskolen, præmisserne for skolen i sig selv, skoven der omgiver den og den nærtliggende kirkegård. Det hele emmer af mystik og det var svært ikke at lade sig rive med.

Jeg nøde at følge Ally i hendes færd ift. at starte på en ny skole, få nye venner og blive en del af fællesskabet. Selvom hun dog virker en smule tøvende overfor det. Jeg nød at følge plottet omkring det spøgelse, der rendt rundt på skolen og som en flok elever prøver at finde frem til, såvel som den måde spændingen blev opbygget undervejs,

Historien fangede mig ret godt fra starten af, da sproget er dejlig let og lige til at gå til. Men jeg kunne dog godt have brugt at tempoet blev sat en smule ned, da det hele gik lidt hurtigt frem og det ville ikke have gjort noget at der var lidt flere detaljer og lidt mere dybde. Jeg ville have elsket at der var brugt mere tid/plads ift. atmosfæren omkring miljøet på kostskolen, såvel som relationerne til de andre elever. Det hele blev desværre en smule overfladisk, da jeg ikke helt nåede ind under huden på dem, som jeg gerne ville.

En ting jeg virkelig havde et problem med, var Tom. Skolens charmerende og ret så creepy badboy, der allerede fra første dag, charmerer sig ind på Ally - på en knap så charmerende måde. Jeg fik allerede en kriblen gennem kroppen ved det første møde med ham, da han klasker Ally i bagdelen. Hvor charmerende det end skulle være, lod det til at have en alt for nem reaktion hos Ally, da hun blev for let påvirket af hans tilstedeværelse/tilnærmelser - hvilket gjorde hele kærligheds affæren en smule forvirrende/rodet.
For slet ikke at nævne at Ally lader sig påvirke for let af andre omkring hende, idet hun ikke helt står fast ved sig selv og sine værdier.

Men til trods for det er det en skøn fortælling, hvor jeg syns jeg blev ret godt underholdt undervejs. Specielt ift. Kredsen, der for alvor fangede min opmærksomhed. Hele atmosfæren omkring dem er hemmelig, på en skøn måde hvori jeg som læser blev draget af dem og den mystik de kommer med.
Jeg nød at følge deres ønske om at få Ally med i gruppen, da hun formåede at få fat i alt det de havde kæmpet for i generationer, mens Ally gik sine egne veje - hvilket kun gjorde konflikten det mere interessant ift. hvad det er Kredsen går og gemmer på?

Og selvom jeg har mine tvivl/spørgsmål ift. visse dele, ift. Tom, kærlighedsdelen eller Ally og hendes tvivlende valg, så er jeg ret nysgerrig på hvad resten af serien har at byde på.

Alt i alt får bogen 3 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...