onsdag den 14. april 2021

'Den hvide enkes død' af Nicole Boyle Rødtnes // Rød og Blå #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Den hvide enkes død
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: Rød og Blå #2
Forlag: Alvilda
Udgivet: 2020
Antal sider: 440

I byen Viduana lever mænd og kvinder adskilt. Alle forbrydelser straffes hårdt. Men ikke alle vil finde sig i undertrykkelsen … BORGERNE i Viduana er rystede efter den brutale afstraffelse af Elias. Tanker om oprør spirer frem, og da enkerne strammer grebet om byen, skaber de kun flere fjender …
CLARA er gravid, men holder det hemmeligt, da hun vil have barnet ud af byen. Hvis hun bliver opdaget, vil det koste hende livet.
SILAS har dræbt Jastar i selvforsvar. Men de andre i mændenes kvarter vender sig mod ham. For man kan ikke ustraffet dræbe en af sine egne.
ELIAS hænger hårdt såret i Skammens cirkel. Han har mistet alt og planlægger sin hævn over enkerne.
Velkommen til Viduana, hvor forelskelse er forbudt, og ethvert forsøg på flugt straffes med døden.
DEN HVIDE ENKES DØD er anden bog i trilogien RØD OG BLÅ.

Holy moly, for en fortsættelse.
Hvor meget jeg end nød fortællingen i den første bog, tog fortællingen mig endnu en gang med storm og rev mig med fra start til slut. Jeg elskede hver en side, hvert et kapitel og det var noget af en pageturner. Jeg nød at følge karaktererne, der hver især havde noget at kæmpe med, noget der drev dem videre i fortællingen og noget der gav dem en drivkraft ift. deres tanker og handlinger.

Specielt én karakter, den sorte enke Justina, var en ny karakter vi følger i den her bog. Hun var en interessant karakter at følge, ret intens i sin tankegang og handlinger, og jeg nød helt bestemt at komme tæt på hende. Helt særligt ift. tanken bag Viduana, og det at vi kom tættere på de 3 enker som en samlet enhed.

Alt ved den her bog elskede jeg. Specielt de små twists der kom undervejs, der formåede at overraske mig på en måde, hvor jeg sidder tilbage med en følelse af at der virkelig er meget på spil. Ikke blot for de tre enker, men også for borgerne i Viduana.
Visse ting fik endda mit hjerte til at sidde helt oppe i halsen, såvel som visse karakterers tanker og handlinger, fik det til at krible af nysgerrighed - såvel som af spænding. Især nød jeg at følge både Elias' tanker og handlinger, ift. hans skæbne, og Emma, der har sine planer at føre ud i livet.

Jeg elskede den måde spændingen bygges op undervejs, ift. vi får det ene plottwist efter det andet. Det var svært ikke at sidde på kanten af stolen. Nicole Boyle Rødtnes formår at fortælle i et flydende sprog, der både er intens og nervepirrende, hvilket gør bogen til en ægte pageturner.

Afslutningen af bogen, var noget af en cliffhanger. En cliffhanger, der virkelig gav mig både kuldegysninger og en fornemmelse af at ville have mere. Jeg kan personligt ikke vente på at se hvor handlingen fører hen, når den sidste bog kommer.
Jeg var på én og samme tid nervøs for hvad en hvis karakter ville gøre ved en af byens beboere, efter en hvis ting var blevet opdaget. Dog frygtede jeg en værre skæbne end hvad der skete, selvom afslutningen i sig selv er slem nok i sig selv. SÅ spændende.

Hvis du endnu ikke har kastet dig over denne serie, så kan jeg kun anbefale dig at komme i gang. Der er spænding, medrivende karakterer og et univers, der er velbeskrevet og formår at rive en med fra start til slut. Det er let at mærke der er noget på færde, og en del under opsejling. Men hvor det ville ende? Det må tiden vise, når tredje og sidste bog udkommer.

Alt i alt for bogen 5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...