'Åndehvisken' af Haidi W. Klaris // Anmeldelse

Titel: Åndehvisken
Forfatter: Haidi W. Klaris
Serie: -
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2018
Antal sider: 328

16-årige Evyn flytter til den lille by Janmoor i løbet af sommerferien, og fornemmer allerede første dag en mærkelig energi i det nye hus. Da skoleåret starter på det lokale gymnasium, møder hun Monica og Christopher som fortæller at huset har en dunkel fortid, og at det siges at være hjemsøgt. Efter flere mystiske hændelser og skræmmende drømme, får Evyn hjælp til at kontakte den åndelige verden ... og det varer ikke længe før hun hører et råb om hjælp.

Inden jeg gik i gang med bogen, havde bogen allerede fået en stak gode ord med på vejen - så jeg var spændt på hvad jeg selv ville tænke om bogen, eftersom jeg har nydt alt andet jeg har læst af forfatteren.
Heldigvis blev det en skøn og fornøjelig oplevelse, hvor jeg var fanget fra start til slut.

Jeg nød at følge hovedpersonen Evyn, der er en sød, skøn og jordnær person, der flytter til en lille by med sine forældre og starter på en ny skole. Allerede fra starten af fornemmer man hvad bogen kommer til at dreje sig om, da Evyn fornemmer en sær energi i deres nye hus - hvorefter man følger Evyn og hendes nye venners færd med at løse mysteriet om hvad eller hvem der rumsterer i huset.

Evyn formår hurtigt at danne et venskab til to af sine skolekammerater, som hurtigt springer til med at hjælpe med mysteriet i huset. Et venskab som jeg nød at følge, såvel som den romance der udvikler sig mellem Evyn og Christopher. Jeg elskede at se dem blive et tæt, lille hold der er der for hinanden. Specielt det at Monica og Christopher byder Evyn velkommen med det samme.
Dog gik det en anelse for hurtigt med romancen, men den var sød og ligetil, om end en anelse forudsigelig.

Noget andet er vi også får historien fra en anden vinkel, via en af de ånder som levede i huset for mange år siden og som forsøger at komme igennem til Evyn - uden jeg helt formåede at forstå det var en anden person til at starte med, da det godt kunne være gjort lidt tydeligere. Først lidt senere formåede jeg at forstå forskellen mellem Evyn og ånden, efterhånden som de to synspunkter kollidere hen mod slutningen.
Dog var det spændende at se handlingen fra åndens perspektiv, for netop at få et indblik i hvad der skete med ånden tilbage dengang ånden desværre døde.

Handlingen er let at følge med i, da den skrider let og hurtigt let fremad, uden alt for meget at forholde sig til - andet end selve handlingen omkring Evyn, hendes venner og selve mysteriet. Ikke fordi man kommer ret meget i dybden med karaktererne, som jeg måske godt kunne have tænkt mig, men de er lette at forholde sig til, lette at holde af og har en skøn relation til hinanden.
Jeg elskede at vi ikke får al informationen omkring hvad der skete i huset med det samme, men vi får små bidder af information undervejs, mens Evyn og co. så småt finder ud af tingene.

Forfatteren formår at sætte stemningen an, så jeg let blev fanget og let kunne blive revet med i handlingen. Det var uden tvivl spændende at se Evyn og co. løse mysteriet.
Dette er bestemt en skøn fantasy/paranormal fortælling, der let kan læses af alle. Jeg nød bestemt bogen, lod mig let rive med og glæder mig til at læse mere fra forfatterens hånd.