søndag den 13. marts 2022

'Opvågningen' af Pernille Neergård // Verdensherrene #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Opvågningen
Forfatter: Pernille Neergård
Serie: Verdensherrene #1
Forlag: Dreamlitt
Udgivet: 2018
Antal sider: 364

Annas Evne vågner efter et opgør mod hendes forfølgere. For at lære at kontrollere sine kræfter bliver hun sendt til Jordens parallelverden, Elamenta. Anna befinder sig nu i en racekrig mellem Elamenta og Skyggeriget, og da hendes Evne udviser særlige egenskaber, bliver hun undervist af selveste Seeren. Men hvorfor underviser Seeren hende i emner, som er forbudt for andre elever på Underskolen? Hvorfor hvisker folk bag hendes ryg? Og hvad er i virkeligheden sandheden om hendes forældre?

'Opvågningen' er en bog jeg blev ret vild med allerede fra første side.
Forfatteren formår at hive en ind med det samme, så jeg var nødsaget til at læse videre for at finde ud af hvad der ville ske. Specielt med den altopslugende start, hvor vi bliver kastet ind i et scenarie der får konsekvenser for den senere handling - og det er inden vi overhovedet ankommer til bogens nutid hvor vi møder hovedpersonen Anna, der er en skøn, ung pige der får sin verden vendt på hovedet ift. hendes evners ankomst og det at hun sendes til Elementa for at lære at styre dem.

Anna et let at holde af, og fangede mig med det samme med hendes fængslende personlighed.
Om end hun indimellem formår at tage nogle små dumme beslutninger og ikke tager sig helt af hvad alle mener om hende, er der dog enkelte personer i Elementa der formår at komme ind under huden på hende - specielt én flot fyr, der dog ikke helt er så begejstret for hende med det samme. Jeg elskede at hun virkede menneskelig, og kunne begå fejl.
Alex er en person vi også kommer ind i hovedet på, men som spiller et dobbeltspil ift. ikke alle ved hele sandheden om ham. Men det var ret fedt at forfatteren formåede at veksle mellem disse to karakterer, da vi på den måde lærer universet mere at kende via ham og den 'verden' han er en del af, end hvis vi kun fulgte Anna.

Jeg nød at følge dem begge og lære Elementa at kende gennem dem på hver deres måde, da de hver især ser Elementa forskelligt.
Jeg nød at lære karaktererne og deres forskellige evner at kende, såvel som venskaberne mellem dem. Selvom ikke alle er vilde med Annas tilstedeværelse, formår hun alligevel at skabe venskaber der tager hende til sig og det at hun får en hverdag på skolen. 

Handlingen er en god blanding mellem rolige stunder hvor der er tid til at dykke ned i universet, lære karaktererne at kende og lige så stille finde ud af hvad det er for en konflikt der rører sig i Elementa og racerne imellem, såvel som hæsblæsende øjeblikke, hvor der er fart over feltet og der noget på spil for karaktererne - samt den måde hvorpå forfatteren veksler mellem dem, så vi ikke altid ved hvornår det næste rammer.
For jo længere ind i historien man kommer, jo mere får man at vide. Jeg nød at vi ikke får alt at vide på én gang, men får tingene at vide efterhånden som det kommer.

Det hele er beskrevet så dejligt levende, idet skrivestilen fanger en på en måde så jeg formåede at se det hele for mig, føle hvad end Anna følte og kom ind under huden på hende. Man fornemmer den konflikt der raser i hende, såvel som verdenen omkring hende i vekslingen mellem hende og Alex - for slet ikke at nævne jeg nød den spirende romance imellem. Love it!

Jeg er ret vild med at forfatteren inddrager nordisk mytologi og flere historiske figurer ift. en flok af de karakterer vi møder. Pernille Neergård formår at give sit eget take på dem, mytologien bliver udforsket på en ny måde og jeg elsker at de unges bandeord inkluderer 'Odins røv'. 
Dog kunne jeg godt have brugt der var tid til at dykke lidt længere ned i forbindelsen mellem Elementa og de Nordiske guder, såvel som hvordan man kommer frem og tilbage mellem vores verden og Elementa. Det er ikke helt udtrykkeligt, men 

Slutningen derimod? Lidt af en overraskelse.
Ikke fordi der sker vildt meget ift. selve handlingen, men det en slutning der bød på noget af en overraskelse, idet vi undervejs får indblik i Annas og hendes familie idet den ikke er helt som andres, men samtidig får en fornemmelse af der ligger mere under overfladen ift. hendes evner, hendes fortid og det at hendes familienavn er lidt af en skændsel i Elementa.

'Opvågningen' får alt i alt 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...