søndag den 27. november 2022

'Den røde enkes løfte' af Nicole Boyle Rødtnes // Rød og Blå #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Den røde enkes løfte
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: Rød og Blå #3
Forlag: Alvilda
Udgivet: 2022
Antal sider: 440

I byen Viduana lever mænd og kvinder adskilt. Den sorte enke strammer sit greb, og vreden vokser hos mændene. Et oprør er på vej ...
MÆNDENE i Viduana er på randen af sammenbrud, og der er optræk til oprør. Vreden vokser eksplosivt, og vrede giver mod … Men er der mod nok til at vælte enkerne én gang for alle? CLARA er i fare uden for byportene og må kæmpe for at overleve. Den sorte enke har tvunget hende i eksil og taget hendes datter. SILAS sørger over Samuels grusomme død og arbejder på at færdiggøre sin tunnel ud af byen, så han kan flygte med sin familie. ELIAS rejser mod Xian for at smugle våben ind i Viduana til det kommende oprør.
Velkommen til Viduana, hvor forelskelse er forbudt, og ethvert forsøg på flugt straffes med døden.

Holy moly, for noget af en afslutning. En eminent en af slagsen, som uden tvivl gør at serien ender som en af mine yndlingsserier. Nicole Boyle Rødtnes har formået at kreere, ikke blot en enestående, velskrevet og medrivende serie, men en velafrundet og fantastisk afslutning på en fantastisk trilogi.

Jeg elskede alt ved denne bog.
'Den røde enkes løfte' er en skøn, medrivende og fantastisk afslutning, hvor jeg blev revet med af handlingen, karaktererne og se hvordan Viduanas skæbne udfolder sig undervejs. Jeg blev let revet med af handlingen, der gav den gas med at udfolde sig igennem de forskellige synspunkter. Hver især formår de at give et nuanceret billede af hvad der foregår i og udenfor Viduana.

Jeg nød at følge det oprør der so far havde vokset fra starten af serien og videre gennem 2'eren og blev sluttet af her i den afsluttende bog. At se hvordan det udspiller sig i krogene, som vokser sig større end hvad enkerne kan håndtere.
Fx se hvordan Den Sorte Enke håndterer det, som ikke ligefrem gør situationen bedre. For hvordan håndterer man et oprør mod alt det man har opbygget gennem mange år?

Noget andet er det faktum forfatteren slap os med en noget af en cliffhanger i den forgangne bog, mens vi denne gang får effekterne af den ift. en hvis karakter. For i den forbindelse formår vi at se verdenen udenfor Viduana, hvilket var en fornøjelse. Indtil denne bog havde vi blot fået info omkring verdenen udenfor murene, mens vi denne gang får en fornemmelse af hvordan det er.
Hvor brutalt det kan være, hvad personerne udenfor gennemgår for at overleve og hvordan de ser på Viduana.

Jeg nød at følge de enkelte karakter, som forfatteren formår at give deres egen stemme. Man var ikke et sekund i tvivl om hvem der var hvem. Forfatteren formår at få de forskellige synsvinkler til at virke på en skøn måde, hvor jeg elskede hvert et øjeblik med dem. Måske nogle mere end andre, men ikke desto mindre elskede jeg den rejse de har været på hver især.

Selve afslutningen på bogen (og hele serien som helhed) var lige som den skulle være. Om end der var visse dele der overraskede mig ift. visse karakterers skæbner, kunne jeg godt se hvordan det påvirkede handlingen i den givne retning så det gav god mening.
Dog havde jeg nok også havde forestillet mig selv der var mere gang i selve opgøret mellem byens borgere og enkerne, var det ret tilfredsstillende at se hvordan de opnåede hvad de ville på en anden måde end forventet - for slet ikke at nævne de modsagde hvordan mændene var blevet fremstillet til at være.

'Den røde enkes løfte' får i alt 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

1 kommentar:

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...