søndag den 5. marts 2023

'Sekratura Harmada' af Sissel Moody // Forbandelsen over Laitana #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget.
Alle meninger/holdninger er dog mine egne.

Titel: Sekratura Harmada
Forfatter: Sissel Moody
Serie: Forbandelsen over Laitana #3
Forlag: Forlaget Klippe
Udgivet: 2022
Antal sider: 520

Tror du på, at drømme kan gå i opfyldelse? Jeg, Linea, har lært at tro på det. Derhjemme kan jeg ikke snakke om magi. Min mor mener, det kun er noget, der findes i bøgerne. Men jeg har altid troet på det. Og i Laitana er det så naturligt som at tage en dyb indånding.
Exma har fået et nyt våben i sin kamp for at beholde tronen. Hendes kræfter stiger, og hun kan ikke længere kontrollere uvejret, som hærger store dele af Laitana. Frelseren kæmper sine egne kampe mod sorgen, både over at miste og frygten for at møde ensomheden igen. Rollen er tung at bære. Men med en ny magisk sten har oprørsgruppen endeligen chance for at bryde forbandelsen over Laitana. Der er bare én ting, der står i vejen for det endelige opgør ...
Sekratura Harmada er sidste bind i trilogien om Forbandelsen over Laitana.

Så for den da. Afslutningen på en skøn og medrivende serie.
Afslutningen på Lineas rejse ind i Laitana, der bogstavelig talt tager dig med på noget af et eventyr. Det klart en afslutning som jeg var spændt på at læse, for at se hvordan det hele ender, og jeg blev ikke skuffet.

Jeg nød uden tvivl at være tilbage i godt selskab med Linea, der trods hun indimellem kan virke en anelse mere voksen end hun reelt set er. Til trods for det så er der en hel del ting at forholde sig til for hende, da hun for tager opgaven som Laitanas Frelser alvorligt - især efter hændelserne i den forgangne bog. Samtidig med man mærker hvordan ansvaret tynger Linea, i form at vi får lov at se hende udfolde sine følelser og tanker undervejs.

Handlingen formår at tage en med på noget af en følelsesmæssig rutchebanetur.
Forfatteren formår at give en et bedre indblik i Laitana, dens verden og hvad der er sket ift. den forbandelse der ligger over landet, såvel som Exma og hendes historie. Især ift. hendes fortid, hendes trang til magten og hendes evner, der sætter sit præg på landet.

Jeg nød at vi undervejs får en blanding af hæsblæsende øjeblikke, hvor hjertet sidder helt oppe i halsen i spænding over at se hvad der skete og de mere rolige øjeblikke, hvor man i selskab med Linea kan fordøje hændelserne. Samtidig er der små og store overraskelser, jeg ikke havde set komme, alt imens jeg indimellem forsøgte at greje hvor dælen vi var på vej hen.

Der er op og nedture for både Linea og hendes venner. Karakterer som man troede var på den forkerte side, er på den gode side - mens visse karakterer er sværere at lure end andre. Karakterer man virkelig skal holde øje med, alt imens man får revet hjertet ud undervejs, ift. karakterer jeg har lært at holde af. Jeg nød at forfatteren formåede at lade karaktererne udvikle sig undervejs, lade dem finde ud af hvad der er rigtigt og forkert.

Og kan vi lige tale om den uundgåelige afslutning?
Selvom jeg vidste at der ikke kunne være en form for krig uden nogen form for tab, som forfatteren formåede at vise på en realistisk måde undervejs i bogen, formåede selve afslutningen alligevel at overraske mig.
Jeg elskede at forfatteren formåede at kreere en afslutning der rev mit hjerte ud, overraskede mig og viste hvordan Lineas rejse ikke nødvendigvis ville ende som enhver anden version af de gode vinder over de onde - alt imens der sagtens kan være nogle former for konsekvenser, uanset hvilken side der end vinder.

Jeg elsker at forfatteren igennem hele serien sætter fokus på ensomhed, mobning, at finde et sted at høre til og lære at elske sig selv, uanset udseende og størrelse. For slet ikke at nævne venskaber og kærlighed - til hinanden og sig selv. At selv karakterer som Linea, der aldrig har haft følelsen af at høre til, finder sit ståsted, finder dem der elsker hende uanset hvad og man igennem hende kan genkende sig selv.

Hvis du ikke allerede har læst serien, kan jeg klart anbefale dig at læse med.

'Sekratura Harmada' får alt i alt 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...