søndag den 26. marts 2023

'Legendary' af Stephanie Garber // Caraval #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Legendary
Forfatter: Stephanie Garber
Serie: Caraval #2
Forlag: Flatiron Books
Udgivet: 2018
Antal sider: 451

A heart to protect. A debt to repay. A game to win.
After being swept up in the magical world of Caraval, Donatella Dragna has finally escaped her father and saved her sister, Scarlett, from a disastrous arranged marriage. The girls should be celebrating, but Tella isn’t yet free. She made a desperate bargain with a mysterious criminal, and what Tella owes him no one has ever been able to deliver: Caraval Master Legend’s true name.
The only chance of uncovering Legend’s identity is to win Caraval, so Tella throws herself into the legendary competition once more—and into the path of the murderous heir to the throne, a doomed love story, and a web of secrets…including her sister's. Caraval has always demanded bravery, cunning, and sacrifice, but now the game is asking for more. If Tella can’t fulfill her bargain and deliver Legend’s name, she’ll lose everything she cares about—maybe even her life. But if she wins, Legend and Caraval will be destroyed forever...
Welcome, welcome to Caraval . . . the games have only just begun.

Oh boy!
Dette var en bog jeg var okay spændt på at kaste mig over. Især efter jeg knuselskede den første bog, hvor vi bliver introduceret til Caraval, dets univers og spillet som en helhed. Mens vi i første bog fulgte Scarlett, følger vi denne gang søsteren Donatella idet hun er den der deltager i spillet.

Men for at være helt ærlig?
Så var jeg ikke helt lige så hooked denne gang som i den første, da det lidt virker som om forfatteren forsøgte at gentage successen fra første bog - blot med søsteren i fokus. Spillet virkede som en gentagelse, mysterierne undervejs var ikke helt så fængslende som jeg havde håbet og det virkede en anelse forudsigeligt.

Alligevel var der dog enkelte dele der overraskede mig. Øjeblikke og beslutninger jeg ikke havde set komme, og især prisen for at vinde denne omgang af Caraval var det der holdt mig oppe - for hvem er den famøse Legend egentlig? Men ingen havde forberedt mig på hvem ansigtet bag den legendariske person bag spillet. Det var ikke ligefrem den person jeg havde forventet - på den gode måde.
En person jeg undervejs havde lært at holde af og som selv i den forgangne bog havde spillet en rolle ift. de to søstre. Så der var jeg positivt overrasket.

Jeg kan dog ikke sætte en fingeren på hvad, men Donatella irriterede mig en smule. Som om hun var en anelse naiv og stolede lidt for meget på andre, fremfor at stå op for sig selv og tage egne beslutninger. Det gav en ektra kant at hun lod sig rive med af en løgn, som fik nogle ret store følger for hendes ageren i selve spillet - en ting der fik hende med i spillet, men som så formåede at koste hende mere end hvad hun lige havde regnet med undervejs.

Men frygt ej, jeg nød da at følge Donatella og hendes syn på spillet. At se hende give sig i kast med at finde hoved og hale i hvad der er virkelighed og hvad der blot er en del af spillet. Hvilket ikke er let, når man står midt i det. Jeg lod mig alligevel rive lidt med, trods forudsigeligheden og Donatellas lidt flade personlighed.

Selve spillet Caraval er velbeskrevet, samt det at universet og folkene bag spillet lige fængslende. Trods man kender det fra forrige bog, formåede forfatteren at kaste nogle nye ting ind som jeg fandt ret interessant. Donatella fik sin sine egne mysterier at forholde sig til, sine egne kampe og mystiske fyre der ikke var til at gennemskue ift. spillets gang.

'Legendary' får 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...