lørdag den 25. maj 2024

'Den syvende pige' af Stacey Willingham // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Den syvende pige
Forfatter: Stacey Willingham
Serie: -
Forlag: Cicero
Udgivet: 2024
Antal sider: 365

De virkelige monstre gemmer sig ikke i skyggerne eller i skoven. De går frit rundt blandt os. Da Chloe Davis var 12 år, forsvandt seks teenagepiger i hendes lille hjemby i Louisiana. Hun fandt det afgørende bevis og fældede sin egen far, der blev dømt som seriemorder og fængslet på livstid. Lige siden den traumatiske oplevelse har hun haft svært ved at forlige sig med sandheden.
I dag, 20 år senere, arbejder Chloe som psykolog og er ved at forberede sit bryllup. Selv om hun endelig mærker den skrøbelige lykke, hun har arbejdet så hårdt for at opnå, føler hun ofte, at hun ikke har kontrol over sit eget liv. Så da en lokal teenagepige pludselig forsvinder, kommer minderne fra dengang tilbage med fornyet kraft. Er Chloe paranoid, og ser hun paralleller til sin fars sag, som ikke er der, eller er hun for anden gang i sit liv tæt på endnu en morder?

Oh my, for noget af en pirrende fortælling!
Dette er en bog jeg efterhånden har set en del steder på de sociale medier. Især på instagram, hvor der efterhånden en del der har givet den alverdens ros. Men må ærligt indrømme, at det er min mors fortjeneste, at jeg gav mig i kast med bogen. At høre min mor fortælle mig om bogen, hendes oplevelse af handlingen, og dens mysterie, gjorde mig mere end nysgerrig.

Trods den lidt langsomme start, hvor jeg lige skulle finde hoved og hale i hvad det er for en bog, jeg har rodet mig ud i, skal jeg da love for jeg blev jeg grebet. Handlingen tager en med på noget af et mysterie, hvor man som læser skal finde ud af hvem dette monster er, som står bag en teenagers forsvinden her 20 år efter hændelserne i Chloes barndom. For hvem ville dog efterligne disse hændelser så lang tid efter? 

Jeg blev uden tvivl revet med hele vejen igennem, for måtte da finde ud af hvem der stod bag forsvindingerne - både ift. fortiden, som så fint bliver beskrevet undervejs og ift. den nuværende teenager, de er på jagt efter at finde. Gerne inden det er for sent. Undervejs formår jeg at mistænke hvem som helst, der kunne stå bag. For hey? Ingen er sikre og alle kunne gemme på en hemmelighed. 

Jeg nød i hvert fald at lære Chloe at kende.
Både ift. hendes liv i fortiden og det liv hun har nu. At udforske mysteriet, samtidig med hun efter bedste evne håndterer de følelser og tanker der følger med undervejs. Der er en god blanding mellem at få en fornemmelse af hvem Chloe er nu, hendes relationer til familien, hendes far der sidder i fængsel, hendes forlovede og hendes bror - såvel som det at vi får en fornemmelse af fortiden.

Forfatteren formår i et levende og beskrivende sprog at hive læseren ind i mysteriet.
Der er små hints og brikker man som læser får med sig undervejs, til hvem det kunne være. Der bliver sat spørgsmålstegn til de forskellige personers intentioner, hvilke relationer de har til de forskellige piger fra dengang og nu. Jeg blev let revet med af Chloes involvering i mysteriet og hendes måde at komme til bunds i sagen.

Og kan vi så lige tale om det plottwist der er i hvem der er den rigtige gerningsmand?
For ja, der er tale om kunne det være en form for copycat? Er det en der forsøger at efterligne hændelserne fra for 20 år siden vs er det den rigtige der blev fængslet? Det var virkelig spændende at finde ud af hvad der er op og ned i hele mysteriet.

Jeg mistænkte personligt alt og alle jeg kunne komme i nærheden af. Især ift. at enhver karakter kunne have deres hemmelige motiver til at gøre som de gør. Men nøj, jeg blev alligevel halvt overrasket over afsløringen af gerningsmanden, selvom vedkommende undervejs var under mit søgelys.

'Den syvende pige' får alt i alt 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Scarred' af Emily McIntire // Never After #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Scarred Forfatter: Emily McIntire Serie: Never After #2 Forlag: Bloom books Udgivet: 2022 Antal sider: 447 S...