søndag den 8. september 2024

'Kongernes kamp' af George R. R. Martin // Game of Thrones #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Kongernes kamp
Forfatter: George R. R. Martin
Serie: Game of Thrones #2
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 1998
Antal sider: 769

"Kongernes kamp" er andet bind af George R.R. Martins storslåede romancyklus, som indledtes med "Kampen om tronen". Serien, som indtil videre består af fem bind, er et ægte mesterværk inden for store eventyrlige romaner og samler det bedste, genren kan tilbyde: mysterier, intriger, magi, romancer og eventyr. To store ledere Lord Eddard Stark og Robert Baratheon er blevet ofre for kongeligt forræderi. Vesterøernes Syv Kongedømmer hærges af borgerkrig. Der hersker kaos fra Dragestens gamle citadel til Vinterborgs frygtindgydende kyster. Fire konger kæmper om at få kontrol over et splittet land og De Syv Kongedømmers Jerntrone, og de vil gennemføre deres krav med storm, oprør og krig. Brødre konspirerer mod brødre, og de døde går igen om natten. En prinsesse forklæder sig som en forældreløs dreng; en ridder i sindet tilbereder en gift til en forræderisk troldkvinde; og vilde mænd kommer ned fra Månebjergene for at hærge landet. På en baggrund af blodskam og brodermord, alkymi og mord vil sejren måske tilfalde de mænd og kvinder, som er i besiddelse af det koldeste stål ? og de koldeste hjerter. For når konger kæmper, skælver landet.

Holy moly, for noget af en omgang at jeg endnu en gang formåede at kaste mig over en basse som den her. For nøj, hvor formår George R. R. Martin at skrive en fængslende fortælling - trods det at bogen er en af de større af slagsen.

Inden jeg gik i gang med bogen skulle jeg lige tage en dyb indånding, da jeg lidt har en skræk for at kaste mig over de lidt større bøger a la de der 500+ sider. MEN... lige så snart jeg kom i gang og vendte tilbage til de karakterer jeg i forvejen kendte fra første bog (såvel som TV-serien), var der intet problem i at blive revet med af handlingen.
Trods det at jeg i forvejen kunne huske handlingen fra sæson 2 af selve TV serien, formåede jeg at få så mange flere detaljer med, end hvad serien formåede at få med visuelt.

Selvom jeg i forvejen kendte til handlingen nød jeg at blive revet med af karaktererne og de intriger der udspiller sig gennem hele bogen. At følge de forskellige karakterer i hver deres kapitler, gjorde det mere interessant. Ikke mindst fordi man formår at se hvordan de forskellige karakterers handlinger påvirker hinanden på kryds og tværs.
Blot måden hvorpå forfatteren formår at jonglere det på en troværdig måde, så man skal holde tungen lige i munden undervejs for at holde styr på de forskellige synsvinklers - på en måde, hvori man får deres tanker og handlinger på et dybere niveau. 

Elsker især den måde hvori forfatteren formår at beskrive karaktererne, deres handlinger og omgivelserne undervejs, så man ikke er i tvivl om hvor man er eller hvem man følger i det pågældende kapitel. Bare det at mærke at forfatteren virkelig har lagt tanker og kræfter i sin fortælling, i karaktererne og de intriger der udfolder sig.

Om end der bestemt var masser af forskellige tråde at følge undervejs hos de forskellige karakterer, nød jeg dog at følge bestemte karakterer mere end andre. Mest af alt nød jeg at følge Arya Stark, Sansa Stark og Daenerys Targaryen, såvel som Tyrion Lannister.
Der er for mig et eller andet over netop disse karakterer, der hiver mig lidt ekstra ind i fortællingen og gør at jeg glæder mig til at vi vender tilbage til netop dem.

'Kongernes kamp' får alt i alt 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Wretched' af Emily McIntire // Never After #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Wretched Forfatter: Emily McIntire Serie: Never After #3 Forlag: Bloom Books Udgivet: 2022 Antal sider: 282 ...