søndag den 25. september 2016

Maze Runner #1 - Labyrinten

Hey kære læsere <3
Tid til en omgang boganmeldelse - denne gang med "Maze Runner - Laybrinten", som jeg endelig fik læst færdig. Ja, fordi den simpelthen var så spændende at den ikke var til at lægge til side.

Titel: Maze Runner - labyrinten
Forfatter: James Dashner
Forlag: Høst & Søn
Udgivelsesår: 2014

Kort referat
Bogen handler om Thomas, der bliver sendt ind i labyrinten til en flok andre drenge. Han har ingen hukommelse, andet end hans navn. Resten er blevet slettet. Ligesom med resten af drengene. Der har de deres eget lille samfund, med arbejdere & forskellige roller ift. det de laver. De har i 2 år forsøgt at løse labyrintens mysterie, men det er endnu ikke lykkedes. Hver måned kommer en ny dreng, indtil Thomas kommer & dagen efter kommer en pige, som mod sin vilje starter et slutspil. Derfra går det heftigt for sig ift. at få løst mysteriet. Indtil da havde portene ud til labyrinten lukket sig om natten, & drengene var sikre inde i lysningen. Hvis man opholdt sig i labyrinten om natten, var der på ingen måde garantier for at man overlevede om natten. Indtil pigen vågner fra sin koma. Så fik de fart på, løser mysteriet, & får kæmpet sig ud fra labyrinten, uden egentlig at vide hvad der gemmer sig på den anden side.

Min mening
Wow, siger jeg bare. Godt nok havde jeg for flere måneder siden set filmen, sammen med min bror, men bogen taler for sig selv. Man bliver fanget fra første til sidste side, hvilket jeg mener er virkelig rart. På den måde ved jeg at bogen er god for mig, idet at jeg kan blive fanget af selve historiens gang & gerne vil vide mere.

Karaktererne er velbeskrevet, omgivelserne er er også, så man virkelig kan få et billede af hvem personerne er & hvor de befinder sig. Jeg er især vild med beskrivelserne af de uhyggelige uhyrer, der befinder sig ude i labyrinten om natten. Man får det helt ind under huden, når man kommer til et sted i bogen & uhyrerne kommer, Det kribler & krabler ind under huden, bare man forestiller sig at de stod lige foran en selv. Store, ulækre & skræmmende som ind i h******. Men for mig er det, det sjove, idet at det kun bliver mere spændende.

Sproget i bogen er lige tilpas for den vante læser, selvom jeg støder på nogle nye ord, forfatteren har fundet på til personernes liv i lysningen. Klunk, shank, shuckfjæs. I starten skulle jeg lige vænne mig til det & forstå hvad det var de betød, men det kommer der heldigvis en forklaring på undervejs. Mysterierne i selve bogen, omkring livet de lever, labyrintens formål & alt det der foregår, er lige tilpas til at man læser videre. Mest af alt for at finde ud af det hele, i øjenhøjde med at hovedpersonen Thomas finde ud af det.

Jeg elsker bøger der bliver sat til at være i en anden verden end vores egen, selvom det foregår på jorden. Specielt når en forfatter hiver os læsere med ind i hans/hendes forestilling om hvordan verden kunne se ud, langt ude i fremtiden, i en apokalyptisk tid. Hvad vil der mon ske med menneskeheden? Eller man bliver hevet med ind i en magisk verden, med overnaturlige væsner, magiske hændelser & andet man bare ikke kan forklare i vores normale verden som vi ser den. Ikke mindst når forfatteren kan få en til at glemme tid & sted, glemme verden omkring mig & lade mig leve med i det der sker i selve bogen.

Så James Dashner får helt klart et thumbs up for hans velskrevne bog. Jeg skal helt klart også læse de 2 næste bøger i serien.

XOXO - Rina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...