'Sjælevært' af Christina Bonde // Anmeldelse

Titel: Sjælevært
Forfatter: Christina Bonde
Serie: -
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2017
Antal sider: 369

Celina er træt af skolen, og da hun bliver røvrendt af kæresten, flytter hun hjemmefra og får job som ung i huset hos en dyrlægefamilie. Men fortiden flytter med. En fortid der rækker langt ud over Celinas eget liv og trækker hende ind i en usædvanlig og farefuld forelskelse. Inden længe må Celina indse at hun har en særlig evne som vil komme til at præge hendes liv for altid.

Dette er den første bog jeg har læst af Christina Bonde, selvom jeg efterhånden har fulgt hende på de sociale medier i et par år. Må sige at det var en fornøjelse at lade 'Sjælevært' være den første bog jeg læste af hende.

Jeg nød at følge Celina, der helt bestemt er en ung pige der er skoletræt, og trænger til at komme væk hjemmefra, væk fra sine vante omgivelser der ikke rigtig ser hende for hende, og derved få sig en ny start - endda som ung pige i huset. Hun er en person med en særlig evne til at se det overnaturlige, connecte med dem på den anden side så at sige.

Celina er en skøn, sød og karakter der er nem at relatere til, skøn personlighed og en trang til en pause. Jeg kunne på visse punkter relatere til hende, ift. søgen efter at høre til, finde sin identitet, blive set og høre til.
Uden så mange forklaringer eller informationer, får man et indblik i de relationer som Celina har til sine knap så nærværende forældre og de to eneste venskaber hun har - som i realiteten ikke er så gode for hende eller på nogen behandler hende pænt, men de er hvad hun manglede på det givende tidspunkt.

Det er en bog jeg fløj igennem på lydbog, uden helt at kunne slippe den, idet sproget er let at forholde sig til og handlingsforløbet går i et okay rask tempo, med rolige stunder indimellem. Samtidig veksler det mellem kapitler fra Celinas synsvinkel og Bastians synsvinkel, idet man får et indblik i nutiden og fortiden der har en hvis rod i nutiden.

Dog havde jeg lidt svært ved at se kærligheden mellem Bastian og Celina, andet end en sød teenage piges stigende crush på en flot fyr, der er et genfærd/spøgelse og deres snakke, hvori Bastian hovedsageligt har sit fokus på en anden kvinde. Resten virkede blot en smule for insta-love til min smag. Men jeg nød at se forbindelsen imellem dem og se relationen mellem dem vokse, selvom det måske bliver lidt for forblændet på nogle punkter. Måske mest fra Celinas side, men ikke desto mindre havde de en okay relation.

Selv familien som Celina er hos, som ung pige i huset, virkede som skønne mennesker der gav Celina en ærlig chance. De formåede at se hende for hende, gav hende det pusterum hun havde brug for og tog hende ind, som værende en del af familien - på en ny og nærværende måde, som hun ikke rigtig havde derhjemme. Jeg nød at se deres relation til hinanden, fra de mødes og videre igennem bogen.

'Sjælevært' var bestemt en bog der ikke var til at slippe, og jeg nød at følge Celina fra start til slut. Specielt der paranormale var lige min ting, der gjorde historien det mere spændende. At der er mystikken med der er mere mellem himmel og jord end man lige kan se - lige såvel som den del med om man er modtagelig for det overnaturlige eller ej.

Måske var selve romantikken lidt for letkøbt til min smag, da jeg godt kunne have brugt den del fik mere tid at løbe på, så jeg som læser fik en bedre fornemmelse af den del fra begge sider af, så var det en skøn læse oplevelse.

Alt i alt får 'Sjælevært' 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.