onsdag den 12. januar 2022

'Mørke' af Kami Garcia & Margaret Stohl // Beautiful Creatures #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere

Titel: Mørke
Forfattere: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: Beautiful Creatures #2
Forlag: Carlsen
Udgivet: 2010
Antal sider: 429

Ethan Wate plejede at hade sit liv i Gatlin, den begivenhedsløse lille by, som han er vokset op i. Det var før, han mødte Lena Duchannes, der flyttede til byen og afslørede en hemmelig verden lige under byens pæne facade. Gatlin er nemlig også stedet, hvor en forbandelse har plaget Lenas særprægede familie i mange generationer. Stedet, hvor der sker ufattelige magiske og livsændrende begivenheder. Sammen kan Lena og Ethan overvinde alt - troede de, men efter et tragisk dødsfald trækker Lena sig væk fra Ethan og begynder at have hemmeligheder, som belaster deres forhold. Hun er splittet mellem godt og ondt, og ingen ved, om hun bliver lys eller mørk, men hun er begyndt at hænge ud med sin mørke kusine, Ridley, og en mystisk fyr, som har en underlig magt over hende. Ethan vil kæmpe for Lena og deres kærlighed, men er samtidig hjemsøgt af besynderlige syner. Nu, hvor han for alvor har fået øjnene op for Gatlins mørke sider, er der ingen vej tilbage. Han bliver trukket dybere og dybere ind i byens sydstatsfortid og et netværk af underjordiske gange, der strækker sig milevidt – hvor intet er, hvad man tror. Undervejs indser Ethan, at hans egen baggrund også rummer hemmeligheder. Faktisk er han selv en afgørende brik i det store spil.

Ethan, min kære ven. 
Hvor har det været skønt at være tilbage i dit skønne, simple hoved i den stille, men alligevel så begivenhedsrige by, Gatlin. Jeg kan ikke andet end elske Ethan, hans personlighed og viljestyrke, samt kærlighed til Lena. Han gør alt han kan for at hjælpe hende efter hvad der skete med hendes onkel - hvilket hun ikke ligefrem gør let for ham, da hun blot vil beskytte ham mod sig selv og trækker sig væk.

Men damn, hvor nød jeg blot at være tilbage i dette univers, der udvider sig mere end jeg lige havde regnet med. Jeg nød at lade mig rive med af handlingen, karaktererne og konflikten omkring Lena. Følge det mysterie der ligger under overfladen i Gatlin, venskaberne og forholdene mellem de forskellige karakterer og alt omkring de nye karakterer vi bliver introduceret for undervejs.
For slet ikke at nævne de tilbagevendende drømme Ethan får, som kun han kan se - drømme der giver udtryk for at hans liv ikke er så kedeligt/almindeligt som forventet. Samtidig finder han ud af ikke alle er dem han troede de var, mens han skal finde hoved og hale i hvem han egentlig kan stole på.

Specielt ift. den nye pige Olivia der er en skøn, speciel og behjælpelig person - selvom det ikke gør det nemt for Ethan at få Lena tilbage, da Olivias tilstedeværelse blot forvirrer Lena.
Men Lenas nyeste bekendtskab gør det heller ikke ligefrem nemmere, da det får Ethan til at tvivle på om han nogensinde får hende tilbage - mens jeg elskede hans vedholdenhed, hans kærlighed til hende og følge ham forsøge at finde ud haf hvad han skulle gøre. Både alene og ved hjælp af dem omkring ham.

Forfatterne formåede at udvide universet endnu mere, bygge mere historie på og fantasien får frit spil - hvilket jeg elskede. Selvom man godt kan mærke de har skruet en del op for selve historie delen, hvilket fyldte mere end selve plottet. Jeg nød at lade mig rive med at handlingen, spændingen og den indbyggede humor der blander sig med det mørke tema de holder kørende her i anden bog.
Dog er det nok mest Link der er den humoristiske, men elsker Ethans venskab med ham.

Slutningen er nok den del der tog mig mest med storm. Forfatterene havde formået at bygge en hel del spænding op omkring Lena, hendes skyld over hvad der skete med hendes onkel og hele scenariet omkring hendes skæbne - såvel som Ethans del med drømmene, og hans forbindelse til Lena.
Så det at slutningen bød på noget helt aldeles uventet, efter alt hvad Ethan havde gjort for at redde hende fra hende selv - gjorde kun selve overraskelsen det mere tilfredsstilende.
Dog skulle jeg lige forstå betydningen af hvad der skete, mens det gjorde mig nysgerrig på hvad det vil betyde for både Ethan og Lena i de to efterfølgende bøger.

Alt i alt får den 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...