søndag den 15. maj 2022

'Nordlys' af Eva Munk // Grøn klode #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget - tusind tak for bogen.
Alle meninger/holdninger er dog mine egne.

Titel: Nordlys
Forfatter: Eva Munk
Serie: Grøn klode #3
Forlag: Forlaget Klippe
Udgivet: 2022
Antal sider: 305

”Det er vist først her på det sidste, jeg er begyndt at blive mere bevidst om det med klimaforandringerne, tror jeg.” Jeg føler mig lidt flov over at sige ordene højt. Det virker, som om mange har det i deres bevidsthed. Men jeg har bare brugt tiden på identitetskriser i stedet for.
A.K. har det fint i sin klasse, men kun fint, så derfor beslutter hun sig for at tage på efterskole efter sommerferien. Hun længes efter at finde et fællesskab, hvor ægte venskaber spirer som græsstrå i skoven. En dag opdager hun gruppen @grønklode på Instagram, hvor hun møder Pelle, Tenna, Tobias, Mark og Robert, som alle kæmper for klimaet. Tvivlen vokser i hende, for gør hun overhovedet sit for at hjælpe til? Vil det nogensinde være nok? Og hvad gør man egentlig, når den store drøm hele tiden har været lige foran én?

Oh boy! Eva Munk har gjort det igen og kreeret endnu skøn bog, såvel som en velskrevet afslutning på Grøn Klode serien. Denne gang med den skønne og tankefulde A.K. i hovedrollen. Jeg kunne ikke andet end elske bogen fra start til slut - specielt A.K. vandt mit hjerte lige med det samme. 

Jeg nød at være i selskab med A.K., ift. hendes søgen efter et fællesskab, der stikker dybere end hvad hun føler hun får i hendes klasse - hvor alle andre fokuserer på andre ting end hende. Så det at se hende finde et tiltrængt fællesskab i selskab med Pelle, da de virkelig får gang i Grøn Klode og resten af Grøn Klode banden, gjorde underværker for hende.
At hun finder en gruppe af mennesker der ser og accepterer hende for den hun er, varmede mit hjerte - for damn, hvor er det vigtigt at kunne finde lige netop de personer, der lader en være præcis som man er.

Specielt hendes venskab med Tenna gjorde underværker, da de formår at skabe et bånd som A.K. virkelig havde brug for lige der. Især når A.K. manglede en veninde, som hun kunne være sig selv med, såvel som Tennas behov for en der forstod hvem hun var ift. hendes passion - så de to piger supplerede hinanden perfekt, ift. hvad de søgte.
Selv hendes støttende, og til tider nørdede, forældre var lige som de skulle være. Elskede den måde de blot ønskede at være der for A.K. Elskede den måde de formåede at lytte til hende, og opmuntrede hende til at lytte til sig selv.

Grøn Klode gruppen er som altid en skøn flok at være i selskab med ift. de ting de laver, deres måde at interagere med hinanden på og deres fælles humor. Specielt Robert, Tobias og Mark giver gruppen en skøn dynamik, såvel som Tenna med en god portion passion, gør at gruppen vokser sig til mere end hvad A.K. og Pelle havde håbet på. 

Jeg elskede at se dem give den gas med forskellige tiltag, ift. sociale medier, oplag vedr. hvad gruppen står for, bæredygtige opskrifter og demonstrationer. At de gør hvad de kan for at vise at selv de mindste ting tæller ift. at rede jorden og klimaet. 
For slet ikke at nævne deres skønne gruppetur i den sidste del af bogen. Elsker at se dem have det at se frem til og at deres lille gruppe hænge ud på en ny måde.

Noget andet er A.K.'s tanker ift. fremtiden, hvad der skal ske efter 9. klasse. At følge de følelser der opstod omkring det at skulle starte på noget nyt vs. det at hun lige havde fundet et fællesskab. Forandringerne den nærtstående fremtid ville byde på og hvad det så ville betyde.
Jeg kunne ikke andet end føle med hende, identificere mig med hendes tanker vedr. ikke at ville miste de skønne relationer hun endelig havde fundet - for så kun at se deres fællesskab blive endnu stærkere.
Og kan vi lige snakke om A.K. og Roberts lille romance til sidst? Enough said! I LOVE IT!!!

Jeg elskede den måde bogen er sat op på, med både 'normale' sider med tekst, tekst beskeder og dagbogs sider. Sproget er let og flydende, karaktererne troværdige og relaterbare. Det var let at føle med A.K., der var steder hvor jeg formåede at smågrine af Robert, Tobias og Mark.

'Nordlys' får 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...