lørdag den 4. juni 2022

'Blodrus' af Haidi W. Klaris // Sort måne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Blodrus
Forfatter: H. W. Klaris
Serie: Sort måne #2
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2022
Antal sider: -

Connor er tvunget til at flytte over på den anden side af floden, men det er svært at falde til, for hans tvillingebror, Case, kan ikke udstå synet af ham, og farens forsøg på at få dem til at blive venner fejler gang på gang. Selvom Connor har rødder i klanen, er der mange som mener han ikke hører til i deres samfund, og da han bryder en af klanlovene, må han gøre op med sig selv om han er villig til at tage sin straf eller risikere at byens hemmelighed bliver afsløret.

Årh, skønne Connor. Hvor var det dejligt at være tilbage i dit skønne selskab og tilbage i Mossy Creek. Om end den lille by stadig har en del hemmeligheder der skal afdækkes, så kunne jeg ikke dy mig for blot at nyde at være tilbage. Selvom der klart er mere på spil for den unge Connor denne gang end tidligere.

Jeg nød at følge Connor ifm. han skulle flytte ind hos sin far, hvilket ikke ligefrem er nogen dans på roser. For én ting er at skulle bo hos sin far, men samtidig skulle forholde sig til sin tvillingebror? En bror han aldrig har kendt til, førend nu. For så samtidig at skulle forholde sig til en farmor der ikke ligefrem byder en velkommen - hvilket gjorde mig nysgerrig, idet der gemmer sig noget under overfladen.
Men nøj, hvor kunne jeg sparke Case et hvis sted adskillige gange ift. både hans personlighed og hans attitude overfor andre omkring ham. Især overfor Connor og det han tror han kan tillade sig nærmest hvad som helst.

Handlingen skrider let fremad i et sprog der er let at forholde sig til. Bogen var svær at slippe når man først var i gang og jeg måtte blot videre mere og se hvor handlingen førte hen. Connor er en skøn fyr at være i selskab med, og nød at følge hans tanker ift. hvad der foregik.
Selvom jeg godt kunne have brugt der var dvælet lidt mere ved detaljerne, karaktererne og byen som helhed, så nød jeg at blive revet med af hvad der foregik. 

Ikke mindst det at komme dét mere ind under huden ift. hvad 'Sort måne' betyder for lige netop den gruppe af personer der bor på den modsatte side af hvad resten af byens befolkning bor. 
Specielt ift. Connor og den træthed han tidligere har følt gennem livet, nu giver så meget mere mening - selvom han ikke ligefrem er fan af at skulle gøre brug af den. Men nøj, hvor kunne jeg blive frustreret over resten af flokken der ønskede at presse ham til at gøre det, for at de kunne 'få lov' til at vende tilbage til lige netop det de er bedst til.

Noget andet er jeg elskede at vi kom mere ind på livet af hvorfor de to brødre blev adskilt, grunden bag og fik noget info ift. forældrene og deres valg ift. Connor og Case. Ikke mindst det at vi finder ud af hvad der lå til grund for hvorfor moren var alene med Connor og hvorfor faren først vendte tilbage til Mossy Creek med Case på lige netop dette tidspunkt som de gjorde.

Alt jeg mangler her er dog at finde ud af mere om hvad grundlaget er for farmoren ikke ligefrem var så meget for tilstedeværelsen af Connor. For det var let at mærke der ligger noget overtro af en art ift. der er noget omkring de to drenge jeg ikke 100 % ved hvad går ud på. Men det håber jeg vi får svar på.

'Blodrus' får 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...