søndag den 26. juni 2022

'Den, der skal komme' af Dorthe Klyvø // Landet i tæppet #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Den, der skal komme
Forfatter: Dorthe Klyvø
Serie: Landet i tæppet #1
Forlag: Petunia
Udgivet: 2021
Antal sider: 260

Drengen sov. Alt var stille i huset, og luften begyndte at flimre let over det gamle, fastnaglede gulvtæppe ...
Tom bliver mobbet i skolen, og hans forældre har ikke tid til ham, fordi hans lillesøster er alvorligt syg. Men en dag får han en mærkelig grøn sten og en smuk brevkniv af den gamle dame i lejligheden nedenunder, og samme nat bliver han vækket af fløjtespil. Der sidder en lille mand på stolen ved siden af Toms seng, og han præsenterer sig som Enoon fra Svampelandet. Tom går med Enoon igennem gulvtæppet på sit værelse og bliver kastet ud på en farlig mission. Kun han kan redde Landet i Tæppet fra de sorte Skygger ved at bringe den grønne sten og kniven tilbage til Dronningernes Trone.
Tom så op på Dronning Mørke. Hun var overvældende at se på i al sin mørke, kølige skønhed. Hvor Dronning Lys havde strålet af varme og gyldent sollys, var Dronning Mørke omgivet af et koldt, hvidt skær, der var blændende klart. Som månelys på en fuldmånenat. ”Tom,” sagde hun. ”Jeg vælger at give dig styrke ...”

Årh, for en skøn fortælling jeg kastede mig ud i her.
Én ting er jeg elsker at blive taget med ind i en anden verden, som tager mig med på noget af en rejse, men ikke om jeg havde troet jeg skulle lade mig rive med ind i en verden i et tæppe. Men nøj, for en rejse og jeg nød hver en stund og i godt selskab med Tom, som var den perfekte rejsemakker.

Jeg lod mig blive draget ind i historien allerede fra starten af og hele vejen igennem. Ikke blot af Tom, men af de forskellige karakterer vi møder undervejs. Lære verdenen at kende, dens finurligheder og den mission vi bliver draget med på - især det faktum at det kun er Tom der kan gennemføre det, om end det ikke er helt så let som man kunne håbe på.

Tom, er en skøn, ung dreng de fleste ville kunne relatere til, og er en dreng der har det ret svært.
I skolen bliver han mobbet, lillesøsteren er alvorlig syg og ensomheden ift. forældrenes fravær, gør at han går med nogle trælse tanker. Så det at han får en grøn sten og bliver revet med ind i en verden i et tæppe? Oh boy!
Jeg nød at lære Tom at kende, se ham udvikle sig gennem fortællingen. Se ham træde ud af sine vante omgivelser og vokse, give noget af sig selv og give sig i kast med den udfordring han bliver stillet overfor.

Handlingen skrider let fremad i et let tilgængeligt sprog og jeg havde let ved at se verdenen for mig, da forfatteren formår at beskrive verdenen ret så levende. Selvom visse steder godt kunne have brugt lidt mere beskrivelse, nød jeg måden forfatteren skriver på. Karaktererne står hver især klart frem for mig, universet i tæppet er lige som det skal være og jeg nød at blive revet med hele vejen igennem.

Især det at det gamle hus Tom og hans familie er flyttet ind i, får en fortæller stemme, er en ret uvant situation for mig, men bestemt ikke dårligt. Jeg nød at vi fik fortællingen fra husets side, selvom jeg godt kunne mærke det er uden for min præferencer og nok mest henvender sig til et yngre publikum. 

'Den, der skal komme' får alt i alt 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...