søndag den 12. februar 2023

'De falske liv' af Boris Hansen // Tavse verdener #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: De falske liv
Forfatter: Boris Hansen
Serie: Tavse verdener #2
Forlag: Carlsen Puls
Udgivet: 2022
Antal sider: 561

VI KAN REJSE IND I BØGER. ÆNDRE DEM INDEFRA. OG NU ER GRÆNSERNE MELLEM VIRKELIGHED OG FIKTION VED AT GÅ I OPLØSNING.
En magtfuld elite er på kanten til at ændre både bøgernes og virkelighedens verden for altid. Og Olivia Alby og hendes team er muligvis de eneste, der kan standse dem. Olivias efterforskning leder hende til Askekrøniken, en serie af fantasy-bøger, der var i centrum for en af Ministeriets missioner for nylig. Nu er hun nødt til at finde ud af, hvad der gik galt på den mission, inden den næste bog i serien åbner sig i Strømmen, og en altomfattende krig bryder ud. Men farerne lurer også ude i virkelighedens verden. Den nådesløse massemorder Victor er trådt ud af sin bog i sin egen jagt på sandheden - og på Olivia og hendes hold.

Oh boy, for en fortsættelse på noget af en fantastisk serie allerede.
Hvis du ikke allerede har kastet dig over den her serie, kan jeg kun anbefale dig at give dig i kast med den. Det er eminent fantasy/sci-fi der vil noget - og Boris Hansen? Han kan uden tvivl tage dig med på noget af et eventyr.

'De falske liv' er intet mindre end en fantastisk bog, der havde mig hooked fra start til slut, og jeg blev revet med ud på noget af et eventyr. Jeg blev let revet med af handlingen der der holdt mig ved ilden, så jeg på intet tidspunkt kunne slippe den - jeg måtte vide mere.

Jeg nød at være tilbage i godt selskab med Olivia, Arthus, Cody og Clarissa, der formår at gøre deres yderste for at finde en måde at stoppe den elite der vil ændre bøgernes verden for altid. Jeg elsker deres gruppe dynamik, deres kamp for retfærdighed. Om end der er lidt knuder imellem dem undervejs, elsker jeg deres sammenhold.
For slet ikke at nævne Olivias initiativ til at arrangere et readalong? Love it! Det er uden tvivl lige i hendes ånd.

Samtidig var det spændende at følge Victors synsvinkel, i hans færd med at finde hoved og hale i hans nye virkelighed - også selvom hans del er en anelse mere slowpaced end resten. Han er mere finurlig end hvad jeg først havde antaget, og hans rejse var ret specielt ift. udviklingen han gennemgår.

Forfatteren skriver i et letlæselig sprog, der gør man lærer universet, karaktererne og præmissen for det at rejse ind og ud af bøgernes verden at kende på en skøn måde. Karaktererne virker lette at forholde sig til, dejlig levende og lige som de skal være, om end de kan være en anelse karikerede - men jeg elsker hver og en. Formåede endda at smågrine undervejs.

Jeg følte med karaktererne, heppede på dem undervejs, sad som på nåle når spændingen steg i styrke - og blev mere end overrasket da et plottwist ramte direkte ind fra venstre. Også selvom der var hints undervejs, der gjorde at det hele gav mening ift. karakterens handlingsmønstre og tankegang, allerede fra første bog.

Der er gang i den fra start til slut, hvor vi kommer dybere ind i hvad det vil sige at kunne rejse ind i bøger - såvel som konsekvenserne af hvis en karakter formår at komme ud af sine vante omgivelser. Der er overraskelser, plottwists og nye bøger der skal besøges.

'De falske liv' får alt i alt 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Håbet i mørket' af Kis Baadsgaard // Mama McGees drenge #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Håb i mørket Forfatter: Kis Baadsgaard Serie: Mama McGees drenge #2 Forlag: Sweetheart Ink. Udgivet: 2020 Ant...