Viser opslag med etiketten tavse verdener. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten tavse verdener. Vis alle opslag

lørdag den 12. april 2025

'Den dag historierne ender' af Boris Hansen // Tavse verdener #4 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Den dag historierne ender
Forfatter: Boris Hansen
Serie: Tavse verdener #4
Forlag: CarlsenPuls
Udgivet: 2024
Antal sider: 453

I fjerde og sidste bind i serien Tavse verdener bliver Olivia endelig klar over det fulde omfang af sektlederen Elsa Kavanaughs planer for fiktionsteknologien - og Olivias eneste våben i kampen om menneskehedens og fiktionernes fremtid er en desperat plan, som kræver mere af hendes team end nogensinde før, og kan ende med at koste hende alt.

Holy moly, for noget af en fremragende, velskrevet og helt igennem fantastisk afslutning, af en ret så fantastisk serie. Boris Hansen formår både at give læserne en medrivende afslutning på allerbedste vis, såvel som at få bundet sløjfe på alle de tråde, han har haft kastet ud fra starten af.

Jeg var revet med fra starten af, med Olivia der gør hvad end hun kan for at samle sit fiktionshold til endnu en tur ind i fiktionernes verden - selvom det ikke er helt så nemt, eftersom de er ret splittede. Jeg nød i hvert fald at følge Olivia i hendes færd med at finde ud af hvad der foregår med Elsa Kavanaugh og hendes planer for fiktionernes fremtid.

Det tager en lidt rolig start for de forskellige karakter, at finde hoved og hale ift. hvad end det er en hvis Else Kavanaugh er ude på. Jeg nød at blive filtret ind i mysteriet. Nød at blive revet med i det eventyr vi bliver kastet ind i og være en del af deres skønne team. Især turene i deres makina fartøjer.
Der er uden tvivl op- og nedture undervejs for de forskellige karakterer. Både de gode, de nerverpirrende, de sjov og de knap så sjove.

Blot den måde forfatteren formår at sætte alt er på spil for karaktererne. Både ift. Olivia og hendes fiktionshold, såvel som de fiktive karakterer fra de verdener de har været inde i. Jeg mærkede spændingen hele vejen igennem, mens jeg holdt vejret på Olivia og co.'s vegne undervejs.
De give den virkelig et sidste spark, for at sætte en stopper for det kaos der er omkring dem og for at redde fiktionerne, hvor alt er på spil. 

Elsker især den pingpong der er mellem karaktererne, deres måde at interagere med hinanden på og give hinanden et spark om nødvendigt. Forfatteren formår især at give dem hver især noget af et løft i deres måde at håndtere krisesituationer og træde i karakter.

'Den dag historierne ender' får alt i alt 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

lørdag den 10. august 2024

'Det lysende hjerte' af Boris Hansen // Tavse verdener #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Det lysende hjerte
Forfatter: Boris Hansen
Serie: Tavse verdener #3
Forlag: Carlsen Puls
Udgivet: 2024
Antal sider: 516

I tredje bind af Tavse Verdener kæmper tre forskellige parter om at løse mysteriet om 'mareridtsbogen' - en fiktion, der snart vil åbne sig i Strømmen, og som potentielt kan give uanet magt til den, der finder den først. Både Olivias hold af fiktionsagenter og seriemorderen Victor deltager i det skæbnesvangre kapløb om at regne ud, hvilken slags bog, der er tale om, og hvad forklaringen er på det lysende spøgelse, der tilsyneladende kalder på hjælp inde fra fiktionen.

Oh boy!
Holy moly, for en mindblowing fortsættelse og endda tredje bog i serien? Boris Hansen formår virkelig at holde ens opmærksomhed hele vejen igennem og komme med en fortsættelse, der tager en med videre på en fænomenal rejse.

For wow! Sikke en handling. En handling jeg ikke kunne andet end blive revet med af, idet den formår at fortsætte fra sin forgænger og fortsætte den mission flokken af fiktions agenter er ude på. En mission der mere eller mindre sætter dem alle under et intenst pres hver især.
Der er et kapløb med tiden ift. de folk der på hver deres måde har en agenda vedr. fiktionernes verden og den teknologi der bruges til at komme ind og ud af bøgernes verden. En teknologi der får konsekvenser for os i vores verden, såvel som for de fiktionelle karakterer, der bliver påvirket.

Undervejs kommer vi længere ind under huden på den skønne flok af fiktions agenter, vi har fulgt siden første bog - Olivia, Cody, Clarissa og co.
Jeg nød at lære dem hver især mere at kende, på hver deres måde. At se dem enten vende tilbage til fortiden og møde folk de ikke har set længe. Se dem forholde sig til den måde hvorpå deres arbejde påvirke dem de holder af - især ift. Cody og hans familie.

Jeg nød at følge de forskellige karakterer i hver deres kapitler.
Forfatteren formår virkelig at holde tungen lige i munden ift. de forskellige karakteres gøren og laden. Især hvordan de forskellige tråde påvirker hinanden ift. karaktererne. Der var en god blanding af både humor og alvor undervejs. Jeg elskede den måde karaktererne formåede at håndtere de forskellige situationer - selv når det går galt! 

Men jeg kan på ingen måde klandre nogen af dem for at kæmpe for det de tror på og dem de holder af. Selv når andre omkring dem - både de velkendte og ukendte personer, der alle kæmper for noget de tror på. Jeg elsker den måde forfatteren formår at vise karakterernes følelser og fortid, ift. dem de er i dag og den måde de håndterer den situation de havner i.

Og kan vi lige snakke om slutningen?
Det er en slutningen der på den ene side formår at runde en masse tråde af på fineste vis, men som samtidig formår at lægge op til den fjerde og sidste bog! Selvom jeg på den ene side godt kunne tro tredje bog kunne afslutte serien, lægger den alligevel op til et brag af en afslutning ift. gisninger om hvad visse personer har i sinde at gøre.

'Det lysende hjerte' får alt i alt 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

søndag den 12. februar 2023

'De falske liv' af Boris Hansen // Tavse verdener #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: De falske liv
Forfatter: Boris Hansen
Serie: Tavse verdener #2
Forlag: Carlsen Puls
Udgivet: 2022
Antal sider: 561

VI KAN REJSE IND I BØGER. ÆNDRE DEM INDEFRA. OG NU ER GRÆNSERNE MELLEM VIRKELIGHED OG FIKTION VED AT GÅ I OPLØSNING.
En magtfuld elite er på kanten til at ændre både bøgernes og virkelighedens verden for altid. Og Olivia Alby og hendes team er muligvis de eneste, der kan standse dem. Olivias efterforskning leder hende til Askekrøniken, en serie af fantasy-bøger, der var i centrum for en af Ministeriets missioner for nylig. Nu er hun nødt til at finde ud af, hvad der gik galt på den mission, inden den næste bog i serien åbner sig i Strømmen, og en altomfattende krig bryder ud. Men farerne lurer også ude i virkelighedens verden. Den nådesløse massemorder Victor er trådt ud af sin bog i sin egen jagt på sandheden - og på Olivia og hendes hold.

Oh boy, for en fortsættelse på noget af en fantastisk serie allerede.
Hvis du ikke allerede har kastet dig over den her serie, kan jeg kun anbefale dig at give dig i kast med den. Det er eminent fantasy/sci-fi der vil noget - og Boris Hansen? Han kan uden tvivl tage dig med på noget af et eventyr.

'De falske liv' er intet mindre end en fantastisk bog, der havde mig hooked fra start til slut, og jeg blev revet med ud på noget af et eventyr. Jeg blev let revet med af handlingen der der holdt mig ved ilden, så jeg på intet tidspunkt kunne slippe den - jeg måtte vide mere.

Jeg nød at være tilbage i godt selskab med Olivia, Arthus, Cody og Clarissa, der formår at gøre deres yderste for at finde en måde at stoppe den elite der vil ændre bøgernes verden for altid. Jeg elsker deres gruppe dynamik, deres kamp for retfærdighed. Om end der er lidt knuder imellem dem undervejs, elsker jeg deres sammenhold.
For slet ikke at nævne Olivias initiativ til at arrangere et readalong? Love it! Det er uden tvivl lige i hendes ånd.

Samtidig var det spændende at følge Victors synsvinkel, i hans færd med at finde hoved og hale i hans nye virkelighed - også selvom hans del er en anelse mere slowpaced end resten. Han er mere finurlig end hvad jeg først havde antaget, og hans rejse var ret specielt ift. udviklingen han gennemgår.

Forfatteren skriver i et letlæselig sprog, der gør man lærer universet, karaktererne og præmissen for det at rejse ind og ud af bøgernes verden at kende på en skøn måde. Karaktererne virker lette at forholde sig til, dejlig levende og lige som de skal være, om end de kan være en anelse karikerede - men jeg elsker hver og en. Formåede endda at smågrine undervejs.

Jeg følte med karaktererne, heppede på dem undervejs, sad som på nåle når spændingen steg i styrke - og blev mere end overrasket da et plottwist ramte direkte ind fra venstre. Også selvom der var hints undervejs, der gjorde at det hele gav mening ift. karakterens handlingsmønstre og tankegang, allerede fra første bog.

Der er gang i den fra start til slut, hvor vi kommer dybere ind i hvad det vil sige at kunne rejse ind i bøger - såvel som konsekvenserne af hvis en karakter formår at komme ud af sine vante omgivelser. Der er overraskelser, plottwists og nye bøger der skal besøges.

'De falske liv' får alt i alt 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

søndag den 4. juli 2021

'Den usynlige krig' af Boris Hansen // Tavse verdener #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Den usynlige krig
Forfatter: Boris Hansen
Serie: Tavse verdener #1
Forlag: CarlsenPuls
Udgivet: 2021
Antal sider: 608

"VI KAN REJSE IND I BØGER NU.
ÆNDRE DEM INDEFRA. ET ELLER ANDET FJOLS OPFANDT TEKNOLOGIEN TIL DET. OG NU PRØVER NOGEN AT MISBRUGE DEN."
Olivia Alby anser ikke ligefrem 'fiktionsagent' for at være et drømmejob. Missionerne tager ofte en livsfarlig drejning, når Ministeriet sender hende ind i en roman for at redde den fra fremmede agenter, og derudover er hun havnet på et dysfunktionelt team, der virker fuldstændig ude af stand til at arbejde sammen. I det mindste er lønnen god, og Olivia har brug for pengene, hvis hun nogensinde skal realisere drømmen om at undslippe sin fortid. Men da en mission går galt, hvirvles Olivia og hendes holdkammerater ind i en global konspiration iværksat af usynlige fjender. Nogen har store planer for fiktionsteknologiens muligheder, og for at finde sandheden må Olivia følge deres blodige spor på tværs af både bøgernes fiktive verdener og hendes egen ...

Holy moly, for en helt igennem fantastisk bog.
En bog med et koncept jeg i mit liv ikke kan mindes nogensinde at have læst før. En bog der tog mig med på noget af en rejse, og gav mig et eventyr uden lige. En mulighed for at rejse ind i bøger, med en flok vidt forskellige og skønne karakterer - bøger som de skal redde fra folk med farlige hensigter.

Allerede fra starten af var jeg hooked på handlingen, da vi i selskab med Olivia og hendes team, bliver kastet ind i den første bog. Herfra går det kun én vej og det er fremad. Der er spænding fra start til slut - i en bog på størrelse med en mursten. Dog elsker jeg at bogen har netop denne størrelse den har, da der var plads til både spænding, worldbuilding og det at handlingen kan udfolde sig, uden det bliver forhastet.
For slet ikke at nævne de skift der kommer, sprogmæssigt og visuelt, når vi træder ind i en fiktion er så veludført at det næsten ikke er til at komme sig over. Boris Hansen formår at betræde flere genrer på én gang undervejs, og skiftene mellem selve fortællingen og fiktionerne i bogen, er formidabelt.

Der sker en del fra starten og der er en del tråde at holde styr på undervejs ift. plottet, karakterernes sideplots og deres indbyrdes relationer, men Boris formår at gøre det på en måde, så jeg som læser ikke blev tabt på gulvet undervejs - samtidig med at der var op til flere overraskelser undervejs, der kun gav mig lyst til at læse videre.
Lige så snart jeg troede jeg havde regnet en ting ud, blev jeg overrasket af et twist. Intet er som man tror det er, mens karaktererne selv forsøger at finde hoved og hale i hvad der foregår - hvilket kun gjorde oplevelsen det bedre.

Vi bliver hurtigt introduceret til de forskellige karakterer vi følger gennem bogen. Karakterer der ved første øjekast virker en kende stereotype og så alligevel ikke. Det var fedt at lære dem at kende undervejs i bogen, idet vi kommer ind under huden på dem og ser der er mere til den enkelte, end hvad man lige tror.
 
Jeg nød at følge dynamikken mellem dem, se dem arbejde sammen til trods for de små sammenstød og uenigheder der opstod undervejs. Hver især tilføjer de noget til holdet, ift. personlighed, baggrund, evner/skills og deres måde at håndtere de ret så pressede situationer de bliver kastet ud i.
Til trods for forskellighederne, danner de en skøn, lille flok - en flok der har brug for hinanden, idet de på en måde danner en 'familie'. Set på den måde at de finder et tilhørsforhold i hinanden, som de ikke helt har andre steder.

Specielt Arthur fangede min opmærksomhed, da alt omkring ham virker som et mysterie. Både set med de andre karakterers øjne ift. hans handlinger, opførsel og hans forvirrende personlighed, såvel som set fra hans egen synsvinkel. Der er helt klart mere til ham end vi får lov at dykke ned i her i første bog, men han er bestemt en karakter jeg glæder mig til at lære mere om i det videre forløb.
I samme åndedrag kunne jeg sagtens rable om den kære Olivia, som jeg kan genkende mig selv i - personlighedsmæssigt i hvert fald. Men på samme tid, er der et eller andet ved hende som jeg ikke kan gennemskue. Ting vi kun får små hints om, som gør mig nysgerrig på om jeg overhovedet ved hvem hun er? Eller om der gemmer sig noget under overfladen, som jeg ikke kan placere på nuværende tidspunkt.

'Den usynlige krig' er en rigtig pageturner. Jeg blev revet med fra start til slut, mens handlingen og dens mange facetter ikke var til at slutte. Layoutet i og omkring bogen er veludført. Jeg nød skiftene mellem genrene, fiktionen og plottet.

Hvis du endnu ikke har kastet dig over 'Den usynlige krig', kan jeg kun anbefale dig at gøre det.

Alt i alt får bogen 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

'Engleblod' af Elisabeth Hjartdal // Efter krigen om solen #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel : Engleblod Forfatter : Elisabeth Hjartdal Serie : Efter krigen om solen #3 Forlag : Hi Reader Udgivet : 2025 Antal...