søndag den 10. september 2023

'Blodets bånd' af Sidsel Sander Mittet // Morika #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Blodets bånd
Forfatter: Sidsel Sander Mittet
Serie: Morika #3
Forlag: Facet
Udgivet: 2015
Antal sider: 330

Korau, Eshri og deres venner har slået Oryndro i Makan og reddet Aubr, men krigen er langt fra overstået. Selvom hilaer og morikanere nu kæmper side om side, er deres forenede styrker ikke nok. Hvis de skal vinde krigen, må anderledes kræfter i spil. Alt har sin pris, men de er nødt til at gå videre på trods af store personlige omkostninger. Samtidig kaster historien sin skygge ind over flokken, og snart må de sande, at det er nødvendigt at konfrontere fortiden for at vinde fremtiden. Blodets bånd er tredje bog i trilogien Morika.

Oh boy, for en afslutning på en skøn serie!
En afslutning der formåede at rive mig med på noget af et eventyr, og overraskede op til flere gange undervejs. En afslutning der gav god mening for både karaktererne og fortællingen, ud fra hvad der ledte op til fra første bog.

Som sagt blev jeg revet med på noget af et eventyr, af en handling der havde en god blanding af medrivende, skræmmende og mindre hektiske øjeblikke, der emmede af en uundgåelig krig, der blot lå under overfladen.
Jeg nød at blive revet med i godt selskab med karaktererne, der hver især gennemgår deres egne personlige kampe - midt i en krig, der i forvejen har store omkostninger for hele landet. Fortiden vs. fremtiden. Jeg nød hvert et øjeblik, hvert et sekund og det var svært ikke at lade sig rive med af alt hvad der skete.

Jeg elsker den måde forfatteren formår at vise forskellighederne i befolkningen - gennem karakterernes tankegang og måde at agere overfor hinanden.
Morikanere vs. hilaer. Vise deres forskelligheder, deres modstand mod hinanden og at der er nogen der er mere villige end andre til at overse de forskelligheder, til fordel for en bedre fremtid. Det at se karakterernes udvikling undervejs var on point ift. de ender i hjerteskærende situationer, der river ens hjerte ud og sætter det på plads igen - om end en anelse mast til mos.

Sproget er dejligt fængslende, beskrivende og legende, på en måde så jeg som læser formåede at se det hele levende for mig. Både universet og karaktererne, så det føltes som om jeg var der selv sammen med karaktererne. Som om jeg var en del af krigen sammen med dem.

Forfatteren formåede at tage mig i hånden og lede mig godt på vej gennem handlingen - igennem op og nedture, de store, små, søde og knap så gode øjeblikke. Alt virkede så realistisk og velgennemtænkt, ned til selv den mindste detalje. Det var let at mærke at forfatteren havde lagt en del tanker bag handlingen og karaktererne, for slet ikke at nævne universet.

'Blodets bånd' får alt i alt 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...