søndag den 3. september 2023

'Mørkets tjener' af Anne Elvedal // Dødens spil #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Mørkets tjener
Forfatter: Anne Elvedal
Serie: Dødens spil
Forlag: Straarup & Co.
Udgivet: 2022
Antal sider: 352

Efter fire måneder på en ungdomspsykiatrisk afdeling, vender Martin tilbage til Hommelvik. Der er meget han ikke husker fra sommerferien. Han har heller ikke fået kontakt med Rebekka. Når han får vide at Rebekka er forsvundet, og at det går rygter om at hun har dræbt sin kusine prøver Martin at finde hende. Det bliver et kapløb med tiden, for mørke, farlige kræfter hærger i byen.
Dødens spil er en paranormal gyser trilogi som minder om de aller bedste vi har set af ungdomsbøger fra USA og England. Mørkets tjener er tredje bog i serien.

Damn, for noget af en afslutning på en skøn trilogi.
En afslutning jeg var ret spændt på at kaste mig over, efter alt hvad der skete i de to forgangne bøger. Blot for at se hvordan forfatteren formåede at få det hele til at hænge sammen i denne tredje og sidste bog - og jeg blev på ingen måde skuffet.

Jeg blev revet med fra begyndelsen af, og hele vejen igennem.
Det at vi så denne gang fulgte Martin og hans tur tilbage til Hommlevik, efter et par måneder på ungdomspsykiatrisk afdeling efter hændelserne i første bog, gjorde det ret spændende at finde ud af hvad pokker der var sket fra han blev indlagt og til han kom tilbage. For om end der kun er gået et par måneder, er der sket en del.

Jeg nød at være inde i hovedet på Martin. At følge ham i hans tilbagevenden til Hommlevik, hans tanker og følelser omkring fortidens hændelser og nutidens mysterie om hvad der er sket med Rebekka, For nøj, hvor var det svært ikke at blive revet med af de mystiske undertone der er med hele vejen igennem.

Jeg blev revet med på alt fra Rebekkas forsvinden, hendes mystiske måde at agere på denne gang og de mystiske hændelser, der sker omkring dem. Hændelser der hænger godt sammen med de mørke kræfter der hærger i byen, såvel som rygterne er sande ift. hvem der stod bag kusinens død. Samtidig er der flere karakterer der hver især formår at gøre mig nysgerrig på hvad de havde gang i. 
For slet ikke at nævne Martins mor? Hende blev jeg overrasket over, mens det gav mening ift. Martin og hans tilknytning til Hommlevik og Rebekka.

Jeg elskede at man undervejs får en fornemmelse af at hændelserne fra de to forgange bøger, har indflydelse på de ting der sker her. Som at binde en sløjfe på den røde tråd, der binder hele serien sammen. Jeg nød at blive revet med af at man undervejs får en fornemmelse af ikke helt at vide hvor historien er på vej, hvem man kan stole på eller ej og blot blive overrasket.

Om end slutningen virkede en anelse for let efter alt hvad der er sket, gav det en fin fornemmelse af at alt det overnaturlige er væk og Hommlevik har en chance for mere normalitet end hvad de har haft længe. Så fin, skøn og medrivende bog, der for alvor afslutter en skøn serie.

'Mørkets tjener' får alt i alt 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...