søndag den 24. februar 2019

'Maria i kærlighedens navn' af Muhmen Parvaze // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Denne bog er tilsendt fra forfatteren, og er hermed et anmelder eksemplar.
Alle meninger er til gengæld mine egne.

Titel: Maria i kærlighedens navn
Forfatter: Muhmen Parvaze
Serie: -
Forlag: -
Udgivelsesår: 2019
Antal sider: 578

Den 23-årige Maria er en ganske almindelig ung kvinde, der er født og opvokset i et typisk dansk hjem, hvor hendes far er troende kristen. Med sig i sengen har hun sin elskede kæreste Jayson og i centret sin tætteste barndomsveninde Victoria. Drømmen om at finde en mening med livet, får Maria til at læse religions videnskab og ender med at blive suget ind i det spændende univers. Da Maria konverterer til Islam og finder sig til rette med sin nye kærlighed, Karim, sker der ting som hun ikke havde drømt om. Sammen med sin mand imødeser de deres fremtid, der bringer både godt og ondt, heriblandt Jayson, der viser sine dystre sider, i håb om at få Maria tilbage.

Hele historien baserer sig på at Maria studerer relgionsvidenskab for netop at finde frem til hvilken religion hun gerne vil give sin tiltro til, da hun ønsker at være religiøs - ligesom sin far, uden at det nødvendigvis blev Kristendommen. Hun finder lykken i sit valg og kærligheden, men ikke alle er enige i valget.

Det var for mig interessant at følge Marias gang hen mod at vælge den tro der passede hende, hvordan folk omkring hende enten støtter hende eller udviser mistro mod hendes valg og ikke mindst Jaysons kamp for at få hende tilbage - en kamp der ender i det overdrevne og udover grænser, der burde være stoppet for længst. Samtidig det at det lykkedes Jayson at vende en god del af Marias omgangskreds imod hende. Netop fordi hun ikke længere elsker ham, men derimod falder for Karim, der ender med at blive hendes udkårne.

Det der for mig lidt trak ned, var at der godt kunne være blevet brugt tid på en ekstra omgang korrekturlæsning, da der efter min mening var et par steder hvor ord enten manglede, eller der var et ord der ikke burde være i den pågældende sætning. Samtidig var der et par steder, hvor navne f.eks. blev nævnt en tand for meget i samme talestrøm, hvor jeg tænker at læseren godt forstår hvem der er tale om den første gang det bliver nævnt.

En anden ting jeg lagde mærke til undervejs, var at der var scener undervejs hvor de var et sted og sætningen efter var de et andet sted, hvor jeg godt kunne have brugt at der var en lidt mere glidende overgang til et andet setting end tidligere i samme passage. Sætninger var indimellem en smule træls formuleret, hvor jeg i en panderynken undrede mig lidt over hvad dælen der mentes.

En tredje ting er at jeg godt kunne have brugt at bogen var opdelt i flere kapitler end den var, da jeg følte at kapitlerne var alt for lange og for mig virkede det overvældende. Samtidig var skrivestilen lidt andet end hvad jeg er vant til, hvilket nogle gange gjorde at det var lidt en kamp at komme igennem bogen.

Alt i alt kunne jeg godt lide at Maria dedikerede sig til at studere de forskellige religioner, for netop at finde frem til hvilken en der passede hende bedst - for senere at bruge det til at hjælpe andre. Netop det at religion både er en personlig ting, samtidig med at man kan finde den indre ro som hun netop søgte. Det var rart at fornemme den glæde hun følte ved at vælge Islam, selvom det til sidst blev for meget med at hun (samt Karim) blev ved med at sige at Gud er med os, osv.

Udover Maria kunne jeg godt li' hendes venskab med de forskellige karakterer man møder undervejs. Specielt hendes barndomsveninde Victoria, der dog godt kan blive en tand for meget og som Maria beskriver så fint i hendes bryllupstale: "Du er sjov og irriterende. (...) En bitch til tider og ikke mindst påtrængende". For oplevede undervejs at Victoria kunne være både sjov, irriterende og påtrængende overfor Maria, men deres venskab var en fornøjelse at opleve. Maria firmår da alligevel at stå op for sig selv overfor sine venner og familie og står op for det hun tror på.

3/5 stjerner

Vil hermed gerne sige tak til Mohmen Parvaze for anmeldereksemplaret, og tak for læsningen.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...