'Over dig' af Kis Baadsgaard // Anmeldelse

Serie: #2
Forlag: Baadsgaard Books
Udgivet: 2020
Antal sider: 80

Efter at have fået hjertet knust, prøver Josefine at finde sig selv. Hvor skal hun vende sig hen? Hvem kan hjælpe hende videre?
Svaret kommer fra en uventet side, men vil det hjælpe på den brudte tillid og det ødelagte hjerte?

'Over dig' starter lige så fint, der hvor 'Under dig' sluttede, hvilket jeg syns var rigtig dejligt. På den måde gav det en fornemmelsen af ikke helt at glemme forgængeren, men blot lade sig samle op hvor man slap. Josefine gør bestemt hvad hun kan for at samle sig selv op igen, uden at lade sin veninde Em vide hvad der foregår - men istedet gemmer sig bag studiet, arbejde og lektier. På den måde formår hun ikke at lade sig selv synke ned i et hul som hun plejede at gøre, men i stedet lader sig beskæftige for ikke at lade tankerne sluge hende. Hun er bestemt vokset som karakter, selvom hun træffer

Rasmus giver mig stadig myrekryb, såvel som en kløende følelse af at flå hovedet af ham. For syns virkelig han er noget af et røvhul, der på den ene side vil Josefine, såvel som giver hende en masse kvaler. Han er en svær type at aflæse, i og med alle andre ved en del om ham uden egentlig at ville fortælle det, mens han knap nok fortæller noget selv.
Men på en eller anden måde giver han et lille håb, i og med at han lader en del af hans facade sænke sig overfor Josefine - i og med at han endelig giver en del af sig selv, uden helt at udfritte alt hvad han gemmer på. Det irriterede mig dog lidt at han stadig virkede kryptisk, men mit lille romantiske hjerte håber på at han for alvor sænker paraden og giver sig selv og Josefine en ordentlig chance - uden at agere et komplet røvhul endnu en gang.

Kis Baadsgaard formår igen at give fortællingen levende beskrivelser, med et flow der giver historien en konstant fremgang - selvom det stadig går ret hurtigt indimellem, som en novelle nu skal være ift. dens længde. Der er ikke nogen tidspunkter der føles kedelige eller unødvendige - men giver et indblik i Josefines 'kamp' for ikke at overlade sig selv til sine sorger, såvel som hendes forbehold mod at give Rasmus endnu en chance. I hvert fald ikke overgiver sig hurtigere end hvad hendes fornuft lader hende. Det var skønt at se at hun agerede forsigtigt, ift. at Rasmus ønskede forholdet til hende.
Samtidig var det rart at se at Rasmus accepterede hendes forbehold og lod det hele agere på hendes præmisser, uden at stille spørgsmål.

Den eneste lille ting jeg havde til forsvar, var Josefines agering/overgivelse til sine lyster overfor Rasmus i slutningen. Måske en tand for hurtigt?
Men det gav alligevel en lille form for spænding, i og med Josefine selv formår at stille spørgsmål ved sine egne handlinger og om hun nu gjorde det rigtige. Lige så vel som den slutning vi får her, er lige så meget med til endnu en gang at give mig en masse spørgsmål og det at den er ret så åben.
Ikke desto mindre leder de op til at der er mere, end hvad 'Over dig' formår at give her. Jeg er bestemt op til at læse videre herfra.

Alt i alt får 'Over dig' 4 ud af 5 stjerner.
Tusind tak til forfatteren Kis Baadsgaard for anmeldereksemplaret.