mandag den 6. april 2020

'Papirbryllup' af Laura Ringo // Anmeldelse

Hey kære læsere.

Titel: Papirbryllup
Forfatter: Laura Ringo
Serie: -
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 2019
Antal sider: 179

Mennesker har brug for mennesker, var der engang en skolelæge, der sagde i en ungdomsserie, som Pil og jeg så sammen. Jeg har ikke brug for mennesker, jeg har kun brug for Pil.
Pil og Mia er studerende og bor sammen i Pils lejlighed. De sover i samme seng uden at gå i seng med hinanden og har udviklet en kollektiv spiseforstyrrelse.
Da de har boet sammen i et år beslutter de sig for at holde fest og fejre papirbryllup. Men som aftenen skrider frem, viser det sig, at der måske alligevel ikke er så meget at fejre. En humoristisk og alvorlig bog om venskaber.

Da jeg startede på den her bog, vidste jeg ikke på forhånd hvad jeg gik ind til. Ikke andet end hvad jeg havde læst mig til på bagsiden.

Men da jeg får læst mig igennem bogen, bliver jeg mødt af et venskab der er præget af en spiseforstyrrelse ingen af dem vil rigtig vedkende sig. Såvel som et venskab på godt og ondt, minder om hvordan de mødtes blandes indimellem handlingens nutid der forløber sig over en enkelt aften/nat.

Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal tænke om det, for bogen byder virkelig på nogle vigtige emner - identitetskrise, uvirkelige krops idealer og spørgsmål om hvem man er som ung. Såvel som det at deres venskab virket ret atypisk og ret så destruktivt, idet de fastholder hinanden i et uhensigtsmæssigt mønster af vaner mht. mad og det at de underkender en underliggende spiseforstyrrelse. 

Jeg blev ret så irriteret på Mia undervejs, da hun for mig virkede en smule for omklamrende og kontrollerende, i og med at hun knap nok kunne se ud over venskabet med Pil - såvel som agerede manipulerende i visse situationer fra de minder vi som læser får indblik i undervejs. 
Pil derimod sevar bestemt en jeg holdt af og heppede på. Jeg ønskede bestemt mere for hende, end den måde Mia formåede at takle deres venskab. Selvom Pil i sig selv virker en smule naiv i sin ageren overfor Mia.

Det var for mig lidt en blandet fornøjelse at læse bogen, i og med at handlingen er en blanding af historiens nutid og minder, hvor man som som læser skal holde tungen lige i munden for at følge med.
Men ikke desto mindre sætter den fingeren på relevante emner for nutidens unge. 

Til trods for det, får bogen 3 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...