mandag den 7. december 2020

'Coronakrisen - digte fra en kaotisk tid' af Martin Søgaard // Anmeldelse

 Hey skønne læsere

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren.
Alle meninger/holdninger er dog mine egne.

Titel: Coronakrisen - digte fra en kaotisk tid 
Forfatter: Martin Søgaard 
Serie:
Forlag: Skriveforlaget 
Udgivet: 2020
Antal sider: 118

CORONAKRISEN - DIGTE FRA EN KAOTISK TID er en autentisk fortælling om, hvordan en verdensomspændende sundhedskrise påvirker det enkelte menneske, fortalt gennem 56 digte. Digtene centrerer sig om krisens udfoldelse, og hvordan ens sindstilstand kan skifte under et dramatisk punkt i den danske historie. Temaerne er mange. Fra det samfundskritiske perspektiv til ensomheden - ohæg til længslen for samvær med andre mennesker og til det at finde tryghed i sig selv. 

Godt nok er jeg ikke den store læser af digtsamlinger, men lige netop denne digtsamling kunne jeg ikke dy mig for at ville læse, da den berører tanker omkring netop corona, nedlukningen i foråret og utrygheden, der bestemt har været i os alle - selvom pandemien endnu ikke er drevet over.

Men Martin Søgaard formår i simple digte i forskellige længder (korte som lange - dog maks to-fire sider) at beskrive tanker, følelser og oplevelsen der er omkring pandemien ift. både ham selv, såvel som andre omkring ham, inden den helt rammer Danmark og da nedlukningen skyller indover landet, og vi for alvor skal forholde os til den.
Nød at læse digtene, der gav et godt indblik i både Martins tanker fra det hele starter, frem til Danmark lige så stille lukker op igen.

Der var dog et enkelt af digtene, kaldt 'Flaskeautomaten', jeg personligt ikke helt forstod meningen med eller hvilken betydning den havde i denne sammenhæng.
Et andet digt, ved navn 'Distancerede debattører', som jeg sagtens forstod og tankerne omkring det. Men den virkede for mig alligevel ret svær at læse og irriterede mig en smule, da den udelukkende er skrevet med store bogstaver - for mig kunne det godt have virket bedre, hvis den ikke var skrevet med Caps Lock.

Dog var der enkelte digte der i mine øjne ramte nogle af mine egne tanker ift. de oplevelser der var under selve nedlukningen, hvoraf Martin rammer spot on. Specielt ift. det psykiske aspekt, der kom i forbindelse med at vi gik i isolation i vores eget hjem og manglen på det sociale fællesskab vi er så vant til. Personligt var jeg selv ramt af et indre kaos, hvilket Martin på fineste vis formår at ramme i disse digte.

Et af de digte der ramte spot on, var fx 'Kaos', der meget godt rammer det kaos der kom, efter at statsministeren valgte at lukke Danmark ned, og folk strømmer ud for at handle ind og hamstrer næsten alt der hamstres kan.
Det samme gælder de digte der efterfølgende kommer, med beskrivelser at det syn der rammer Martin, da han som så mange andre handler ind og synet af de mange mennesker på et sted.

En anden ting jeg dog også nød, var at Martin havde gjort noget ud af at digtene (ikke alle, men en del af dem) havde ord der rimede/mindede om hinanden forenden af hvert vers - hvad end det var to vers lige efter hinanden, eller hvert andet vers (Vers: de enkelte linjer. - Strofe: en samling af linjer/vers).

Det gav for mig en rigtig god rytme og gjorde læsningen gled fremad, og jeg forstod stemningen i selve digtet - selvom der var enkelte ord der var ment som et rim/lagde tæt op ad hinanden, men som i mine øjne ikke helt ramte rimen i det. Dog ved jeg ikke helt om det var Martins intention at de skulle rime eller ej.

Samtidig var det rart at digtsamlingen var delt op som den var, så de forskellige digte hørte sammen med de faser der kom ift. før, under og efter nedlukningen. Det gør det dejligt let at kunne skelne digtene fra hvornår de opstod ift. hvad der sker omkring forfatteren.
Det samme gør sig gældende ift. den indholdsfortegnelse der er i starten, som giver et let overblik over digtene, såvel som de faser digtene er delt op under.

Alt i alt nød jeg at læse digtsamlingen, som får 3,5 ud af 5 stjerner.
Kan nemt anbefales, hvis man gerne vil have sat tanker på coronakrisen, der ramte Danmark i foråret 2020.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...