lørdag den 19. december 2020

'Percy Jackson og lyntyven' af Rick Riordan // Percy Jackson og Olymperne #1 // Anmeldelse

 Hey skønne læsere

Titel: Percy Jackson og Lyntyven
Forfatter: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson og Olymperne #1
Forlag: Carlsen
Udgivet: 2005
Antal sider: 382

12-årige Percy Jackson er på vej til at blive smidt ud af endnu en skole, fordi han har pulveriseret sin lærer. Han ved ikke helt, hvad der skete, men det er ikke første gang, der sker besynderlige ting omkring ham. Da han efter en dramatisk flugt ender i Halvblodslejren, møder han væsner, der kun burde optræde i bøger om græsk mytologi. Og de græske guder viser sig også at være særdeles levende. Og vrede. Overguden Zeuz? lyn er nemlig blevet stjålet, og Percy er den hovedmistænkte. Han har nu ti dage til at bevise sin uskyld, og sammen med to venner sætter han af sted tværs over USA i jagten på tordenkilen.
Første bind i successerien om Percy Jackson og heltene i Olympen.

Oh well, sikke en tur.
Må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvorfor det har taget mig så forbandet lang tid at komme i gang med den her serie. Selvom jeg allerede nogenlunde kender handlingen i denne bog, eftersom jeg allerede har set filmatiseringen (what a shock!), så giver bogen så meget mere, end hvad de har formået at få med i filmen.

Jeg elsker Percy, hans personlighed og hele atmosfæren der er omkring ham og de ting han udsættes for undervejs.

En anden jeg jeg elskede var al den nørderi ift. Græsk mytologi og historiske fakta der var blevet lagt ind i historien. Elsker når man på en eller anden måde lærer noget nyt om enten historien, mytologier, uden det bliver for meget.
Rick Riordan formår at gøre det til en del af historien, hvoraf vi via Percy får det serveret, som vi får fortalt historien og det at han lærer noget om sig selv og hvem hans far er.

En ting var dog at jeg lidt blev kastet under en bus ift. kapitlernes navne/titler, der virkelig fik mig til at ryste på hovedet. Ikke at der er noget galt med de titlerne, men netop den del er jeg ikke stor fan af - virkede en smule for bizart til min personlige smag. Men det giver god mening ift. at fortællingen er henvendt til et yngre publikum end mig.
Noget andet er dog at jeg lidt blev kastet overbor ift. at forfatteren agerede alvidende fortæller i starten, da vi først møder Percy - hvilket irriterede mig en smule, men ikke mere end jeg havde lyst til at læse videre.

Det var alligevel rart at der var tid til at historien kunne nå at udfolde sig i et roligt tempo indimellem de de mere hektiske ting, der drev fortællingen fremad. Det var rart forfatteren gav plads til at Percy kunne finde hoved og hale i hans nye situation og finde frem til hvem hans far er.

Jeg nød sproget, der gjorde at man let flyver igennem fortællingen. Rick Riordan har en rigtig god måde at fortælle på, lader tingene ske på de rigtige tidspunkter og spændingen undervejs er virkelig på sin plads, ligeså vel som de små guldkorn af information man får  undervejs - både ift. Percy, Halvblodslejren og mytologierne/relgionerne ift. verdenshistorien.
Det er let at mærke at forfatteren har gjort sit forarbejde og researchet, da han på en let og forståelig måde får det flettet ind i historien. Man får en skøn og spændende historie, hvor man også lærer noget.

Alt i alt får den 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...