onsdag den 16. december 2020

'Stephanie - fra årgang 0 til frihed' af Stephanie Siguenza van-der Watt // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Stephanie - fra årgang 0 til frihed
Forfatter: Stephanie Siquenza van-der Watt/Anne Nørkjær Bang
Serie:
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 2020
Antal sider: 160

Stephanie fra "Årgang 0" fortæller for første gang sin egen ærlige version af historien, på og bag skærmen: Om en kaotisk opvækst med flytninger, ustabilitet og svigt. Om konsekvenserne af et liv som ufrivillig kendt. Og om, lige så langsomt, at finde ind til “Stephanie” bag “Stephanie fra Årgang 0” – og acceptere sig selv, som hun er.
“Jeg kunne ofte blive tvivl om, hvem jeg skulle være, når jeg mødte nye mennesker: Hende fra fjernsynet eller hende den anden, som dukkede frem, når kameraholdet ikke var der. Hvem ville folk helst tale med? Var det “Stephanie fra Årgang 0”? Og måtte “Stephanie fra Årgang 0” godt sige, at livet var noget lort?”

En af de ting jeg har nydt at følge med i, sådan lidt on/off i årenes løb, har været 'Årgang 0' - dokumentaren på TV2, der har fulgt en flok unge mennesker gennem deres opvækst og deres familier.
Den person jeg nok mest har set frem til at følge med hos, er Stephanie, der i mine øjne er en fighter - og af den grund kunne jeg ikke andet end ville læse hendes egen fortælling, der er både tankevækkende, ærlig og helt hendes egen. 

Jeg elskede at læse bogen, følge Stephanies egne fortællinger om de ting der er sket i hendes liv - samt de forunderinger hun har haft omkring visse ting, der er sket. For slet ikke at nævne alt det vi på ingen måde fik set i dokumentar-serien.
Det er helt klart modigt af hende at sætte ord på sit liv, hændelserne omkring mange ting og det at stå åbent frem med sin egen fortælling, nu hvor størstedelen af Danmark har fulgt med på sidelinjen - uden helt at kende hele sandheden omkring hende.

Der var bestemt mange af tingene som jeg blev overrasket over, undrede mig over og følte med Stephanie. Det var bestemt tankevækkende hvordan sandheden kan twistes på så mange måder, ift. hvordan hun blev fremstillet på TV, ift. den hun er bag kameraet. Jeg fik en helt anden forståelse for hende, hendes liv og de tanker hun gik og tumlede med - både ift. programmet, hendes identitet on/off kamera, fremtiden.
På samme måde som jeg fik en forståelse for hende, gav bogen også en respekt for hende og det at hun åbner op overfor os, ift. alt det hun har været igennem. Ikke mindst fortjener hun et kram og et klap på skulderen. 

Bogen er dejlig letlæselig, korte og overskuelige kapitler, der gør Stephanies fortælling let at læse og let at tilgå. Samtidig er der billeder undervejs, Stephanies egne billeder, der giver hendes fortælling mere liv - og det at man får et indblik i hendes liv undervejs, som hun fortæller om de ting, vi ikke fik i TV2's fortælling.

Det er helt klart en bog der kan anbefales. Både til faste seere af 'Årgang 0', såvel som til dem der ikke har set med eller kun har set delvist med. Det er bestemt en åben fortælling, såvel som ærlig, tankevækkende og en der sætter livet lidt i perspektiv, ift. sig selv.
Der var enkelte øjeblikke undervejs, hvor jeg på forunderlig vis kunne genkende mig selv i Stephanie og hendes tanker.

Bogen får 4,5 ud af 5 stjerner.
Også selvom bogen bestemt er mere end blot en bedømmelse, og helt sin egen. Mest af alt ønsker jeg Stephanie alt det bedste for fremtiden.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...