onsdag den 7. september 2022

'Crossed' af Ally Condie // Matched #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Crossed
Forfatter: Ally Condie
Serie: Matched #2
Forlag: Dutton Books
Udgivet: 2011
Antal sider: 367

The Society chooses everything. The books you read. The music you listen to. The person you love.
Yet for Cassia the rules have changed. Ky has been taken and she will sacrifice everything to find him. And when Cassia discovers Ky has escaped to the wild frontiers beyond the Society there is hope. But on the edge of society nothing is as it seems... A rebellion is rising. And a tangled web of lies and double-crosses could destroy everything.

Dette er en bog jeg havde glædet mig til at læse, efter jeg havde læst den første bog og blot faldt for universet og forfatterens måde at skrive på - og for at være ærlig? Jeg nød at være tilbage hos Cassia og Ky, såvel som se universet på en ny måde.

Én ting er vi denne gang får perspektivet fra Cassia, som i den forgangne bog, mens vi denne gang også ser tingene fra perspektivet af Ky. For denne gang er de adskilt, placeret hver deres sted, ift. straffen for deres handlinger i den forgangne bog - for at vi så følger deres færd imod at genfinde hinanden.

Jeg nød at følge dem begge, da jeg ikke kan andet end elske dem begge - på hver deres måde.
At se universet udvide sig i deres færden mod at finde hinanden. Se hvad der gemmer sig udenfor det samfund Cassia er vokset op i og hvad der gemmer sig rundt om den tryghed der var indenfor byens mure. Jeg nød at se dem færdes nye steder og lade omgivelserne udvide sig, jo længere de kommer frem i fortællingen og omgivelserne tog form.

Handlingen er dog ret slow-paced og ikke så spændingsfyldt som man kunne ønske, udover visse steder hvor der er en smule action - men det er ret sparsomt.
Jeg kunne godt have brugt lidt mere action end der var, da der blev brugt en hel del tid på selve rejsen og funderen over omgivelserne og alt det de forlod. Handlingen er ret langsommeligt og forfatteren giver sig god tid til at lade karaktererne rejse, tænke og det at vi lærer nogle nye karakterer at kende.

Undervejs mærker vi tvivlen fra Cassia, mht. valget mellem Xander og Ky. Hendes match hun havde kendt hele livet, trygheden han repræsenterer og Ky, den ukendte fyr, med så mange ukendte faktorer der for alvor giver hende mulighed for at vokse. Ky kan vise hende en verden fyldt med muligheder, mens Xander blot kan give hende et trygt liv indenfor rammerne.

Jeg nød dog at vi formår at komme mere ind på livet af både Cassia, hendes tanker omkring samfundet, valget mellem de to fyre og så Ky, og hans tanker. Især Ky har været lidt af et mysterie i første bog, andet end hans interaktioner med Cassia, mens vi her kommer mere ind på livet af ham, hans fortid og hans familie. Love it!

Afslutningen havde jeg ikke lige set komme. En afslutning der på en måde giver mening ift. det spirende oprør mod det meget kontrollerede samfund og dem der sidder på toppen. Men at Cassia tager det valg hun gør, der bringer hende tilbage til et vis sted, overraskede mig - for hvorfor lige netop det sted? Mens det samtidig giver en mulighed for at se hvordan det hele afsluttes ift. oprør. Hvordan det hele tager form fra lige netop dét sted.

'Crossed' får 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...