lørdag den 22. oktober 2022

'Af ild og vind' af Julie M. Day // Sagakvartetten #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Bogen er et anmeldereksemplar, tilsendt fra forfatteren og forlaget.
Alle meninger/holdninger er dog mine egne.

Titel: Af ild og vind
Forfatter: Julie M. Day
Serie: Sagakvartetten #2
Forlag: Turbine
Udgivet: 2022
Antal sider: 470

ZOLA er på en farefuld færd over Salthavet, hvor en ny, grufuld virkelighed venter på hende og hendes bror i arenaen i Loxhole. TARAN kæmper med at finde sine ben som rekrut i kongens hær under den tidligere slavehandler RULF HUNTERS kommando. Imens er PHILIP blevet tilbage i Eiksdalen, hvor han snart opdager, at Taran efterlod sig mere end blot savnet af en god ven. KRONPRINS CASSIUS er hjemvendt med sin nye brud, dværgekongens datter Brunilla, men ægteskabet går langt fra som planlagt. På slottet i Nordskrone er YARA under oplæring hos kongens medicas, men snart bliver hun tvunget til at træffe nogle svære valg for at redde dem, hun holder af. Og imens rykker mørket hele tiden tættere på ...

Holy moly, for noget af en fortsættelse. Skønne Julie M. Day har formået at kreere en skøn, medrivende og altopslugende fortsættelse der tog mig med storm. En fortsættelse hvor vi kommer tættere på de skønne karakterer, verdenen vi befinder os i og konflikter der optrappes.
Jeg elsker hvordan forfatteren formåede at gribe en fra den forgangne bog og videre til denne. At mærke hvordan det hele udvikler sig, karaktererne med og mørket der sniger sig ind på dem og verdenen.

Jeg nød at vi endnu en gang følger de forskellige karakterer i hver deres kapitler, hvori der er det mere at kæmpe for denne gang. Oddsene er højere, kampene der kæmpes er mere intense og der er så meget mere på spil for hver af dem.
Handlingen udfolder sig på en vild og uforudsigelig måde, hvor mystikken lever på bedste vis. Man ved aldrig 100 % hvor deres veje fører hen eller hvad der gemmer sig bag det nærmeste hjørne. Der var gang i den fra start til slut, uden jeg på nogen måde havde lyst til at give slip. Jeg måtte simpelthen vide hvad der skete med karaktererne.

Undervejs formår jeg at få en klump i halsen ad flere omgange ift. de ting karaktererne udsættes for.
Hjerteskærende øjeblikke, kampe der kæmpes både fysisk såvel som mentalt. Hver især bliver de skubbet langt udover deres egne grænser, samtidig med de formår at udvikle sig i deres færd. Små som store overraskelser kom undervejs og jeg gruede for hvad de måtte igennem. Enkelte af dem måtte kæmpe med livet som indsats

Har endda to yndlingskarakterer jeg ikke kunne andet end både heppe på og være bekymret for på én og samme tid. Hvilket er Yara og Zola, der begge er havnet i nogle situationer de ikke er herre over - mens de på bedste vis forsøger at redde dem de har kært. Mens den ene i et hvis kapitel tilvælger en situation jeg græmmes ved, og som jeg ikke er sikker på jeg nogensinde får ud af mit sind, kæmper den anden for både sig selv og sin bror - om end visse beslutninger der tages over hovedet på hende, får fatale konsekvenser for en anden.

Dog bløder mit hjerte også får prins Cassius, der om end han ihærdigt forsøger at følge sit hjerte, må erkende at pligten som kronprins ikke er så let at slippe. Om end visse personer hvisker ham i øret, er der mere på spil end hans hjertes begær. Jeg elskede at følge hans indre kamp, såvel som de konspiratoriske hændelser der sniger sig rundt inde på slottet. For er det egentlig kun kongen der har noget at skulle have sagt, eller er der mon flere rundt omkring der har ting de gerne vil have ført ud i livet?

Worldbuildingen denne gang er mindst lige så eminent som i den forgangne bog.
Vi formår at få udvidet kendskabet til flere steder, såvel som de steder vi allerede kender, mens vi kommer dybere ind i det spændende og velkreerede univers Julie har skabt. Væsnerne bliver vildere, magien og mørket udvides og karaktererne udsættes for mere end hvad mit hjerte kan klare. Jeg er mere end blæst bagover hvordan forfatteren formåede at give mig et så vildt billede af den verden vi befinder os i, og samtidig skabe så levende karakterer så man ikke er i tvivl om hvem man har med at gøre.

For slet ikke at glemme den eminente slutning der vitterligt gjorde at mit hjerte hamrede derudaf. En slutning der var vildere end jeg lige havde regnet med, og overraskede på en måde jeg ikke havde set komme. Wow, bare wow! En slutning der på den ene side lægger op til sin fortsættelse og giver en del at tænke over de ting der allerede er sket.

'Af ild og vind' får hele 5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...