onsdag den 5. oktober 2022

'Sersi Wicca' af Ry Kristensen // Dragesten #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget.
Alle meninger/holdninger er dog mine egne - tusind tak for bogen.

Titel: Sersi Wicca
Forfatter: Ry Kristensen
Serie: Dragesten
Forlag: Forlaget Evig
Udgivet: 2021
Antal sider: 289

General Nok leder med alle midler efter dragemenneskenes base, så han én gang for alle kan dræbe dem. Nok har udnævnt sig selv til konge, men han er stadig afhængig af de seks hekseklaners støtte. Den har han, for heksenes øverste leder, Pytia Hoog, er også fyldt med had rettet mod dragemenneskene. Venskabet mellem Mark og Le sættes på en prøve, da modstandsbevægelsen fanger heksepigen Sersi Wicca. Hun prøver nemlig at overbevise Mark om, at ikke alle hekse hader dragemenneskene, og mange ønsker fred. Le er dog sikker på, at Sersi forsøger at forhekse Mark, som tager en beslutning der for voldsomme konsekvenser for alle.

Holy moly! 
Ry Kristensen har gjort det igen og jeg var tilbage i godt selskab med Mark og Le. Han har formået at skabe en skøn og fængslende fortsættelse, der griber læseren og tager en med på en skøn rejse videre ind i en fascinerende verden. Om end der er en del mere gang i den her i 2'eren, nød jeg at være tilbage hos de to skønne søskende, der begge deltager i kampen for at få Kong Nok ned med nakken.

Jeg nød at vende tilbage til Le og Mark, ift. deres færd med at stoppe Kong Nok og den verden de er en del af. Handlingen formår endnu en gang at skride let og elegant fremad i et skønt tempo der ikke fylder for meget, men giver alligevel det nødvendige for læseren for at forstå hvor vi er på vej hen. Endda blandet sammen med en skøn portion humor og alvor.

Jeg nød at følge både handlingen, karaktererne og det at vi ser verdenen, samt situationens alvor med Kong Noks krig, gennem deres øjne. Ikke mindst hele scenariet med de to søskende der er drage mennesker, følge deres tanker og adfærd ift. de situationer de bliver kastet ud i undervejs. 

Samtidig elskede jeg at vi fik en bredere forståelse for den verden karaktererne er en del af, ift. både Mark og Le som værende Drage mennesker, men også heksene og deres klaner. At hver klan er forskellig, hvilket forfatteren formår at vise ift. ikke alt nødvendigvis er så sort/hvidt.

Især ift. Mark der bliver venner med en ung pige der er fra en af hekseklanerne. En pige som Oprørs gruppen har fanget, og vil hive information ud af. I den forbindelse nød jeg at se hvordan Mark formår at tænke for sig selv og gøre hvad han mener er det rigtige at gøre. Også selvom det betyder han må forlade sin familie.
For én ting er sikkert og det er at selv de voksne som burde være de fornuftige, ikke nødvendigvis kan finde en fredelig løsning på en krig som denne. Alt imens jeg syns det sejt af Mark at stå op for hvad han mener er rigtigt.

Alt imens vi følger Marks færd mod at gøre det rigtige, var det en fornøjelse også at se hvordan Le tænker om både Marks handlinger og krigen der er godt igang. For selvom hun ikke er enig i Marks handlinger, har hun sine egne tanker og meninger om hele situationen. For selvom de reelt set ønsker det samme slutresultat, er deres fremgangsmåde på ingen måde den samme. Så det var ret spændende at følge med i hvor hver deres rejse førte dem hen.

Slutningen var noget af en rutchebanetur, for vejen dertil var ikke altid lige til at regne ud. Om end jeg helt klart nød at se de to søskendes forskellige tankegange undervejs, gav slutningen mig håb for fremtiden. Selvom ikke alt ender lykkeligt på alle fronter, hepper jeg på dem for nøj, hvor jeg elskede slutningen. En slutning der for alvor leder op til noget af et brag i den tredje og sidste bog.

'Sersi Wicca' får alt i alt 3,75 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...