søndag den 28. juli 2024

'Stjerner lever ikke evigt' af K. L. Berger // Stjernetågen #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Stjerner lever ikke evigt
Forfatter: K. L. Berger
Serie: Stjernetågen #2
Forlag: Hi Reader
Udgivet: 2023
Antal sider: 386

Jeg skriger, til jeg kaster sur galde og luft op. Skriger gennem hostene, der truer med at rive svælget op. Mit ansigt er vådt. Badet i tårer. Hele kroppen er i flammer, og jeg skriger i takt med smerten, der vokser. Skriger over den gule betændelse og pusset, de store blister kaster af sig. Lugten af brændt hår trænger gennem dén af bræk og sved, og jeg skriger fortsat. Sandet står op omkring mig. Sætter sig fast som små korn i svælget, og gør lyden ujævn og sønderrivende. Min hals snører sig sammen. Jeg har svært ved at få luft. Snot løber ud ad næsen på mig og rammer læberne, løber ned ad hagen og halsen. 
Da lyden endelig ophører, synker jeg sammen i sandet. Jeg tror, jeg skal dø. Alt er sort. Jeg kan ikke få luft. Verden er forsvundet.
I en dystopisk fremtid har Grace klaret første del af Overhøringen, men chancen for at redde Berlins liv har aldrig været mindre. Og trods en fremstrakt hånd fra en uventet kant, bliver spørgsmålene kun flere end svarene. Da verden styrter sammen, må Grace gøre op med sig selv, hvem hun vil følge i jagten på frihed. For når alt kommer til alt, er der måske i virkeligheden kun ét spørgsmål: Er I virkelig værd at redde?

Oh boy, for noget af en afslutning på en skøn, medrivende og fængslende duologi!
Jeg nød at følge Grace i første bog, i hendes færd ind i Overhøringen, for at redde hendes bror Berlin. En færd der viser sig sværere og hårdere end regnet med - hvilket kun bliver mere udfordrende her i anden omgang!

Handlingen fortsætter der hvor den forgangne bog slap. Hvor vi i den forgangne bog kom igennem første del af Overhøringen, bliver vi denne gang kastet ind i anden del. Forfatteren formår endnu en gang at rive mig med fra start til slut, da jeg ikke på noget tidspunkt kunne lade være med at ville læsere videre og damn - jeg nød at følge Grace i hendes videre færd.
Ikke mindst det at følge den udvikling hun gennemgår undervejs, for damn, hun er en badass!

På den ene side forsøgte at regne ud hvad der ville ske undervejs, mens jeg på den anden side gentagende gange blev overrasket over de ting Grace og co. blev udsat for. Både på godt og ondt. Jeg blev revet med at de udfordringer de kommer ud for. Elskede især at se den måde Grace formår at håndtere det undervejs - en god blanding af forskellige følelser.

Samtidig lod jeg mig let rive med at den alliance Grace har med nogle af de andre, så hun ikke kæmper alene. Man får en fornemmelse af den verden de hver især er en del af, uden for Overhøringen og hvad der er på spil for dem hver især.
Det at de undervejs finder ud af mere om hvad der er op og ned omkring hele situationen og Stjernernes intentioner? Det var nervepirrende at følge med i de små detaljer de formår at komme med undervejs, der vender alt på hovedet. Men er det godt eller skidt?

Forfatteren formår at give mig som læsere en dejlig beskrivelse af de omgivelser vi bliver kastet ind i, sammen med Grace. Både det at være tilbage i Planeten, inden anden del af Overhøringen, men mindst lige så meget da selve anden del af Overhøringen begynder. Det føltes som at være der sammen med Grace. Mærker omgivelserne, ser dem for mig og mærker strabadserne de gennemgår.

Slutningen formåede at overraske mig ret så meget.
Trods det at den føltes en anelse forhastet og der skete en hel del på hvad der føltes som alt for kort tid, så nød jeg den alligevel. Jeg nød at blive revet med, blive forarget, sidde med hjertet helt oppe i halsen og ikke kunne regne ud hvordan det ville ende. At se hvordan Grace takler alt kaosset og formår at kæmpe til det sidste.

Men helt ærligt? Det at forfatteren kommer med en halv lykkelig/halvt åben slutning giver mig som læser en mulighed for selv at kunne tænke mig til hvad der vil ske efter jeg har lukket bogen i. En mulighed for selv at videre fortolke hvor Grace og co. mon ender. Selv digte videre i hvordan vores fremtid vil være og om vi mon er det værd at redde.

'Stjerner lever ikke evigt' får 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Wretched' af Emily McIntire // Never After #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Wretched Forfatter: Emily McIntire Serie: Never After #3 Forlag: Bloom Books Udgivet: 2022 Antal sider: 282 ...