Dødskuren - Maze Runner #3 // Boganmeldelse

Titel: Dødskuren
Serie: Maze Runner
Forfatter: James Dashner
Forlag: Høst og Søn
Udgivelsesår: 2015
Sideantal: 328

Thomas og hans venner er endelig færdig med alle prøvelserne, men til hvad nytte? De er tilbageholdt af WICKED, som er parat til at give lysboerne minderne tilbage, i forbindelse med jagten på kuren mod udbruddet. Men Thomas ved allerede at WICKED er fulde af løgn. Sandheden kan dog på den anden side også være værre end man lige skulle tro.

James Dashner har endnu en gang formået at overraske mig med et spændings fyldt roman, med troværdige karakterer, venskab og ikke mindst kampen mellem de gode og de onde, køtere og frelste (immune). Wicked der udover alle grænser vil finde kuren mod udbruddet og for mig giver det kuldegysninger at vide at mennesker kan være så hensynsløse ift. at finde en kur mod en sygdom der fortærer hjernen.

Jeg elsker den måde at James Dahsner veksler mellem jævn fortælling og spændende actionfyldte scener, samt den måde han formår at inddrage læseren i karakterernes verden. Jeg endte virkelig med at holde af dem som personer, og kunne samtidig blive irriteret på dem. Specielt Minho undervejs, i hans små udbrud, hvor Thomas blev nødt til at være lederen, så Minho ikke ødelagde planerne, når de var på fremmed grund.

Teresa var dog den jeg var mest irriteret på. Grunden til at jeg var irriteret på hende, er fordi man ikke helt ved hvor man har hende henne. Det hører tilbage til hendes sætning "WICKED er gode" og man efterfølgende finder ud af at WICKED ikke har alt på det rene med hensyn til håndteringen af udbruddet og deres "testpersoner". Hele vejen igennem virker det mere eller mindre til at Teresa er på WICKED's side - men for lige at give jer en lille spoiler, så overrasker hun alligevel til sidst, selvom det ikke helt gør op for alle de gange hun modbeviser den del.

Samtidig elsker jeg det visuelle ved bogens forside, som på en eller anden måde har relation til en scene i bogen, og samtidig har så simpelt et cover, samt bogen er ret behagelig at se på.

Det var egentlig alt for denne gang, & så håber jeg vis ses næste gang.