søndag den 14. april 2019

'Et juleeventyr' af Charles Dickens // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Et af mine 'skøre' ideer i år, var at begive mig ud i at læse klassikere. Noget der mere eller mindre er en smule udover min comfort zone, da jeg hovedsageligt læser fantasy og ungdomsbøger.

Den første klassiker, er en fortælling der i sig selv er blevet genfortalt op til flere gange, og en bog der er blevet anbefalet af Julie the Book Cat.

Titel: Et juleeventyr
Forfatter: Charles Dickens
Serie: -
Forlag: Sesam
Antal sider: 159
Udgivelsesår: 2006 (original:1843)

"Glædelig jul, onkel! Gud velsigne dig!" lød en munter stemme. Stemmen tilhørte Scrooges nevø.
"Ævl!" sagde Scrooge. "Humbug!"
I Dickens udødelige 'Et juleeventyr' kræver det en lang rejse i selskab med genfærd fra tre tidsaldres jule at omvende den gamle gnier, den pengegriske og julefjendske Scrooge.

'Et juleeventyr' er en jeg har set et par gange på film, og i et par forskellige variationer. Men det er til gengæld første gang jeg læser bogen, og jeg kunne ikke andet ens smile undervejs. For vi møder den sure og uvenlige Mr. Scrooge, der har alt imod julens skønne og herlige stemning. For ham er julen ikke andet end en værre omgang vrøvl - indtil tre juleånder viser ham fortiden, nutiden og fremtiden.

Dette giver ham noget at tænke over, hvilket gør at han gennemgår en personlig forandring, da han oplever hans opvækst, hvordan folk omkring ham bliver påvirket af den han er blevet og hvordan fremtiden kan ende med at blive - hvis han ikke gør noget ved det. Den giver også en selv noget at tænke over, ift. hvordan man selv er og bliver opfattet af ens omgivelser.

Fortællingen i sig selv er en skøn fortælling, fortalt på en måde hvor fortælleren er lidt a la alvidende fortæller - til trods for at sproget er anderledes end hvad jeg er vant til. Netop af den grund at forfatteren skrev den tidssvarende tilbage i 1800-tallet. Charles Dickens formår at hive en ind i en fortælling, der giver en noget at tænke over. Specielt ift. det at julen er en tid, hvor man for alvor skal nyde hinandens selskab i den mørke tid.

Alt omkring historien er alt hvad jeg havde forventet. Jeg kendte historien på forhånd, men det har været en anderledes oplevelse netop at læse den - fremfor at se filmatiseringen. Samtidig er bogen ikke så lang, så den er til at gå til for enhver, der ikke er så vant til at læse lange bøger. Oveni det var det et godt afbræk fra hvad jeg normalt læser, men ikke mindst en skøn fortælling og en god oplevelse ift. det at læse klassikere.

Bogen havde samtidig en masse illustrationer undervejs, som gav fortællingen det ekstra touch, ift. netop at illustrere hvad der skete i selve historien. Dette var endnu en ting jeg ikke er så vant til længere, da jeg normalt læser bøger uden illustrationer. Ikke nok med det, var illustrationerne flot lavet og passede rigtig godt til selve stemningen i historien og ikke mindst til selve stilen i den tid historien er skrevet i.

Alt i alt giver jeg den 4 ud af 5 stjerner.
Hvis du/I endnu ikke har læst 'Et juleeventyr', kan jeg kun anbefale at få den læst.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Håbet i mørket' af Kis Baadsgaard // Mama McGees drenge #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Håb i mørket Forfatter: Kis Baadsgaard Serie: Mama McGees drenge #2 Forlag: Sweetheart Ink. Udgivet: 2020 Ant...