søndag den 9. juni 2019

Pigen fra Auschwitz // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Det er ikke så tit jeg læser bøger omkring virkelige fortællinger, men denne bog måtte jeg simpelthen læse. En fortælling fra 2. verdenskrig og det at være endt i Auschwitz, samt overlevet til at kunne fortælle om det.

Titel: Pigen fra Auschwitz
Forfatter: Morten Vestergaard
Serie: -
Forlag: Politikens Forlag
Udgivet: 2012
Antal sider: 288

“Snart vil der ikke være flere, der kan fortælle, hvad der hændte” er Arlette Levy Andersens ord om bogen, som indeholder de dybeste hemmeligheder omkring hendes liv under 2. Verdenskrig. Hemmeligheder som Arlette Levy Andersen ikke engang har fortalt til sin egen jødiske familie. Som 18-årig blev Arlette Levy Andersen arresteret på et fransk universitet og sendt i koncentrationslejr. Livet som kz-fange var på mange måder ikke til at tro på, og i ”Pigen fra Auschwitz” fortæller Arlette Levy Andersen om at overvinde det største mareridt, et menneske kan have. “Pigen fra Auschwitz” er en gribende og fængslende fortælling om en forfærdelig historie, som vi alle burde læse.

Må virkelig indrømme at bogen er en gribende fortælling, om det at overleve i en KZ-lejr og komme derfra med livet i behold. En bog jeg lyttede til med spirende nysgerrighed, ift. de historiske fortællinger der bør bevares i vores bevidsthed.

Selve fortællingen er gennemført med både Arlettes fortælling ift. krigen, hendes liv der fører fra ikke at mærke nogen effekt fra krigen, dets indtog i hverdagens daglige liv og videre til det at skulle flygte. Samtidig får man informationer omkring 2. verdenskrig på et menneskeligt niveau, idet fortællingen kommer fra en der har overlevet krigen på tæt hold.

Det at hun livet går sin gang, selvom krigen lige så stille tager sit indtog på hendes og familiens liv - ift. det at de har den tro de har, selvom de har levet i Frankrig i flere generationer. Jeg kan rigtig godt li' den blanding af fakta omkring krigen, folkene og tankerne bag Auschwitz, blandet sammen med Arlettes oplevelser og liv i lejren - samt livet op til.

Tiden efter at Arlette og co. er kommet fra Auschwitz er mindst lige så gribende, som selve fortællingen omkring livet og overlevelsen i lejren, idet de skulle finde vejen tilbage til livet udenfor lejren og vende tilbage til familie og venner - hvis der var nogen at vende hjem til.

Jeg kunne på ingen måde slippe bogen, da jeg for alvor kom i gang med at lytte til den. Gribende, tankevækkende og ikke mindst et læs værdig. Hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med bogen eller Arlettes historie, kan jeg kun anbefale den.

Dette er helt klart en vigtig og gribende fortælling, om en tid der ikke bør glemmes.
Alt i alt giver jeg bogen 5/5 stjerner

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...