onsdag den 8. januar 2020

'Baronessen' af Jeanet Kirch // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Forfatterskabet.dk.

Titel: Baronessen
Forfatter: Jeanet Kirch
Serie: Baronessen #1
Forlag: Forfatterskabet.dk
Udgivet: 2017
Antal sider: 252

I en kælder fyldt med bøger drømmer Reina sig langt væk fra hverdagen og gymnasiets trivialiteter.
En dag bliver drømmen til virkelighed, da hun sammen med en flok af sine medstuderende bliver trukket gennem en magisk portal til landet på den anden side.
Her får de muligheden for at udleve deres drømme – eller dø i en arena.
Kampen om kongeriget Valdor kan begynde.

Først og fremmest vil jeg fremhæve at selve forsiden på bogen er ret så betagende. For mig er den indbydende og lægger op til at personen på billedet, ser ud mod noget som læseren først skal finde frem til ved at læse bogen. Samtidig med at farverne spiller rigtig godt sammen.

Selve starten på bogen var lidt en udfordring for mig at komme igennem, idet man allerede fra starten får introduceret flere synsvinkler i de enkelte kapitler. Det virkede en smule forvirrende i min optik, da jeg ikke helt kunne formå at fange rytmen ift. de karakterer man møder
Men lige så snart jeg kom forbi de første par kapitler og jeg blev introduceret til den nye verden de fem studerende havner i, så begynder der for alvor at ske noget. Der er både magi, sværdkamp og det at jeg blev revet med undervejs, gjorde at jeg fik en god fornemmelse af at have lyst til at læse videre.

Sproget var dejlig let, forståeligt og passede godt sammen med at fortællingen skred frem i et godt tempo, og jeg blev revet med fra start til slut ift. intensiteten i at der er en hel verden med intriger de forskellige racer imellem, som de fem gymnasie elever bliver kastet ind i at skulle løse på bedst mulige måde - med hjælp fra nye karakterer vi møder undervejs, idet vi bliver introduceret til hele den her verden. Samt en forhistorie der bliver udfoldet mere og mere, som historien skrider frem - elsker det.
Selvom jeg godt kunne have brugt et godt over Era, for at se hvor man er henne samt lært hele verdenen lidt bedre at kende.

Dog er det lidt ærgerligt at forfatteren rammer lidt ved siden af ift. det sprog de fem gymnasieelever bruger. Det virker en smule for formelt og voksent ift. deres alder.
Jeg kan forstå at karaktererne i den anden verden, Era/Adelheim, taler formelt og har en anden omgangstone, idet jeg formoder at det vel og mærke kan være den måde de snakker til hinanden på og at de er fra et andet sted en vores verden - men Reina og co. er unge i vores tid og fra vores verden og har derved ikke den samme omgangstone som en ældre generation har.

Samtidig havde jeg til tider en lidt flad fornemmelse af karaktererne, da jeg godt ville have haft muligheden for at komme lidt mere ind under huden på dem og lært dem bedre at kende. Mest af alt ift. at forfatteren lidt har det med at forklare ting omkring karakteren og dens relation til de andre og omgivelserne via deres tanker/reflektioner, hvor jeg i stedet godt kunne have brugt at det blev vist igennem deres handlinger og via interaktioner med de andre.

Men til trods for det formåede jeg dog alligevel at holde af karaktererne, der formår at give sig i kast med de udfordringer de møder, formår at holde sammen til trods for at de er så forskellige som de er og bruger det hele som styrker. Lige så vel som de karakterer vi møder undervejs.

Spændingen der er undervejs, gør at jeg samtidig holder af hele præmissen for historien og alt omkring det at man bliver kastet ind i en helt ny verden. Små twists undervejs, karakterer der ikke helt er som de giver sig ud for at være og intriger iblandt racerne, såvel som racerne imellem.
Man kan godt mærke at forfatteren har en del på hjerte ift. den her historie, selvom ikke alt kommer helt så meget til udtryk som det kunne ønskes og nogle linjer sagtens kunne udspilles noget mere - og hun har bestemt brugt en del tid på at udvikle præmissen for hele settingen, den nye verden og forhistorien op til hvor vi møder karaktererne.

Alt i alt kunne jeg sagtens li' historien, og kan uden tvivl anbefale den til fantasy elskere, der har brug for en god, let og ikke mindst, spændende historie. Ikke mindst afslutningen er en åben slutning, og leder vel og mærke op til at der kan komme mere fra forfatterens side ift. det her univers.

Den får intet mindre end 3.5 ud af 5 stjerner fra mig.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Håbet i mørket' af Kis Baadsgaard // Mama McGees drenge #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Håb i mørket Forfatter: Kis Baadsgaard Serie: Mama McGees drenge #2 Forlag: Sweetheart Ink. Udgivet: 2020 Ant...