torsdag den 3. september 2020

Fantasy anbefalinger #2 // #MereDanskFantasy

Hey kære læsere.

Så blev det tid til del 2 af mine fantasy anbefalinger ift. #MereDanskFantasy. Denne gang nævner jeg igen serier jeg har læst færdig!

Blodets Bånd - Pernille Eybye

6 ud af 9 bøger - da jeg mangler de sidste 3
Blodsøstre
Hyænelatter
Kampbrødre
Følgesvenden
Heksekunst
Forfald
Fortidssynder
Tågeslør
Skæbnebånd

For de fleste er det en drøm at forblive ung for evigt - men for Kassie er det en forbandelse. For tyve år siden blev hun trukket op af floden med bidemærker på halsen, og siden da har den smukke vampyr søgt sandheden om sit tidligere liv
Da Kassie møder Leo, kommer hun et skridt nærmere sin fortid, for i hans øjne ser hun et glimt af noget genkendeligt. Men det går hurtigt op for Kassie, at Leo også har en mørk hemmelighed...

'Blodets Bånd'-serien var for mig en hyggelig serie at læse, selvom den indimellem føltes langtrukken. Men der var bestemt en hel del mysterier der skulle opklares - både ift. hovedpersonen Kassie, Leo og flere personer man møder undervejs. Jeg nød historiens gang, karaktererne man møder undervejs og forfatteren har formået at give de forskellige personer en form for dybde - såvel som historien.
Der er adskillige ting man skal holde styr på ift. de tråde/informationer forfatteren kaster ud undervejs, men ikke desto mindre syntes jeg der var gang i den indimellem og aha-oplevelser ift. de informationer man får giver mening og spørgsmål man når at stille, får man svar på.
Så hvis man er til en vampyr historie med flere vinkler, skæbner der flettes sammen på kryds og tværs og en smule kærlighed undervejs, så er dette et godt bud.

Grænsen til Trafallas - Julie M. Day

Den halves arv
Skyggen fra Nord
Den sidste alliance

Grace stifter bekendtskab med en mærkværdig skriftrulle samtidigt med, at en fremmed mand kommer til byen. Og Grace er ikke i tvivl – den fremmede vil hende noget, og det er ikke nødvendigvis noget godt. Inden længe bliver hun hvirvlet ind i en ældgammel fejde mellem godt og ondt. Hun er stærkt ønsket af nogen i det fremmede og magiske land, Trafallas, imens andre helst ser hende forsvinde. Hvem er de gode, og hvem er de onde, og hvem af dem kan hun stole på? Én ting er hun dog sikker på – hun må og skal finde en måde, hvorpå hun kan blive i Trafallas. Ikke alene er dette land en del af hende, men hun har også forelsket sig i den smukke og mystiske elvermand Zachos.

Dette er bestemt en serie jeg på flere måder er endt med at holde rigtig meget af - lige så vel som forfatteren. Julie M. Day formåede at tage mig med storm, da hun via Grace tog mig med på noget af et eventyr. 
Det er kampen mellem det gode og det onde, kærlighed og at finde frem til ens identitet. Denne serie er endt på min liste af yndlings serier, i og med jeg kom igennem hele følelses registret undervejs - grin, glæde, frustrationer og tårer. Kunne ikke ønske mig mere end det, hvis man ser bort fra at jeg ville ønske jeg kunne tage turen til Trafallas.
Jeg elskede karaktererne, hele verdenen, beskrivelserne af universet er levende og den måde forfatteren formår at få en til at føle sig som en del af universet.

Fortællinger fra Døden - K. L. Berger


Sjælehenteren
Døden lyver aldrig
Dødens engel

Raven er smuk, rig og populær. Hun har hele livet foran sig – indtil hun bliver dræbt på vej til sit livs fest. Men livet slutter ikke altid ved den sidste vejrtrækning. Raven vågner op til et møde med selveste Døden, som tilbyder hende et evigt job som sjælehenter.
Det viser sig, at ikke alt er som det skal være i efterlivet. De ellers udødelige sjælehentere forsvinder én for én, og ældgamle kræfter truer med at tage livet af både Raven og alle omkring hende. For at forhindre Dommedag må Raven alliere sig med både Himlen og Helvede i et forsøg på at nedkæmpe fjenden. Men når krigen truer, og mørket indtager verden, hvem er så i virkeligheden sande venner og fjender? Kan Raven stole på den lyse side, eller går vejen til frelse gennem mørket?

Dette er bestemt en serie der tog mig med storm allerede fra starten af, da forfatteren lægger ret hårdt ud med at dræbe hovedpersonen.  Men udover det, får man fornøjelsen af en skøn hovedperson, Raven, der er ret så badass og handlekraftig så det siger noget, giver historien liv, ligeså vel som de karakterer vi møder undervejs. 
Jeg blev ret positivt overrasket over hvor gennemført et univers forfatteren har lavet, såvel som et hav af veludført research ift. de forskellige religioner og myter vi støder på undervejs, og den måde hu formår at give liv til de forskellige karakterer og personer vi ellers kun kender fra religionerne/myterne får liv på en god og spændende måde.
Bøgerne var for mig svære at slippe, da jeg først var begyndt på dem. De er lette at sluge, gennemførte og der er gang i den fra ende til anden.

Død verden - Louise Haiberg

Monstre
Utopia
Håb
Forenet

Mit navn er Nera. Dette er mit liv, min virkelighed. Den nye verden.Jeg begyndte at skrive dagbog for ikke at glemme dem vi mister.Fordi jeg ikke længere kan holde ud at glemme dem.Den indeholder min historie. Mine minder og beskrivelser.Jeg skriver den til fremtidige generationer ...
Nera lever og overlever i en verden hvor døden venter om hvert hjørne. Zombier lagde den gamle verden i graven, og livet handler nu om ren overlevelse. Intet sted er trygt, og alt virker tabt da menneskehedens redning dukker op fra en uventet side. Men alt har en pris, og er det virkelig det værd? Hvor langt vil man gå for at holde sig i live?

'Død verden' er en serie jeg først officielt har stiftet bekendtskab med i år, selvom jeg kendte til forfatteren forinden. Så hvorfor jeg ikke gav mig i kast med serien tidligere, skal jeg ikke kunne sige, hvis man ser bort fra jeg ikke normalt læser om zombier - for nøj hvor er det en skøn serie. Jeg elsker Louise Haibergs humor, hendes skrivestil og den måde hun formår at skabe karakterer man ikke kan andet end holde af og heppe på. For slet ikke at tale om de anderledes dagbogs sider i alle 4 bøger - hvilket giver historien et ekstra edge ift. måden historien bliver fortalt på.
Og for slet ikke at nævne Louises evne at skabe en verden der er så ødelagt som noget kan være, samt et væsen jeg ikke lige havde regnet med hørte sammen med en zombie fortælling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...