onsdag den 23. februar 2022

'Et manipuleret liv' af Pernille L. Stenby // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Et manipuleret liv
Forfatter: Pernille L. Stenby
Serie: -
Forlag: Ulven og Uglen
Udgivet: 2021
Antal sider: 472

Rache tilhørte Kastellet fra det øjeblik, hun fik sansen. Hun bærer halsbåndet med deres mærke, og efter de valgte en mand til at befrugte hende, fødte hun dem et barn. I Kastellets korps kan Rache gøre en forskel. Hun kan redde liv, ligesom hun selv blev reddet fra omverdenens had og dens frygt for sansen. Men da hun forelskede sig i den smilende og rapkæftede Trea, begyndte alt at ramle. Nu skal Rache bevise, at Kastellet kan stole på hende. Hvis ikke, mister hun alt. Også den i forvejen begrænsede kontakt til sin lille pige.
Et manipuleret liv er en dystopisk, LGBTQ+fantasyfortælling om savn og retten til sin egen krop. Det er en selvstændig roman i samme univers som Mestenes-serien.

'Et manipuleret liv' er en bog jeg virkelig har glædet mig til at læse.
Ikke mindst på grund af selve forsiden der er sindssygt flot og dragende! Men hvad jeg ikke lige havde forventet var, hvor hurtigt jeg faldt pladask for både handlingen, universet og hovedpersonen Rache. For wow, hvor bliver man draget ind i et dystert og dystopisk univers, hvor siderne praktisk talt vendte sig selv. I LOVE IT!

Jeg elskede seriøst hvert eneste sekund af tiden med Rache og havde svært ved at slippe historien, selv efter bogen var slut.
Allerede fra første sekund kunne jeg ikke andet end føle med hende og de ting hun kæmper med. Så verdenen gennem hendes øjne, hendes synspunkter. Oplevede hendes savn, hendes næsten ubetingede tillid til Kastellet og det at man undervejs får sat sine egne holdninger på prøve - for én ting er at det er en fantasyfortælling, mens de grundlæggende ting er så virkelighedsnært.

Jeg blev revet med fra start til slut af en handling, hvor der er en blanding mellem rolige, tænksomme stunder og fuld fart over feltet.
Handling gjorde at jeg undervejs formåede at blive ret så frustreret på Rache, ift. hvor let hun giver sig selv til Kastellet, alt imens hendes nyeste bekendtskab Heneum for alvor sætter tingene i perspektiv ift. det syn hun har på Kastellet - såvel som den kærlighed hun føler til en der er udenfor hendes rækkevidde.

Dette er en velfortalt fortælling, der sætter fokus på den umulige kærlighed, savn til dem man holder af, og retten til ens egen krop. Jeg formåede undervejs at blive vred og frustreret over den magtmisbrug Rache oplever, kastellets ejerskab over dem med sansen, og den drøm om et liv der er udenfor rækkevidde.

Pernille Stenby har kreeret en velskrevet & skøn fortælling, hvor der er gang i den fra start til slut, der sætter fokus på ulykkelige skæbner, magtforhold og brugen af våben - fysiske, såvel som psykiske. Der er noget på spil for hovedpersonen, hvor det let mærkes at forfatteren har noget på hjerte - på den gode måde.
Jeg elskede den måde hun har opbygget universet, de små detaljer og forholdene karaktererne imellem. Samt den detalje at selve handlingen giver så god mening ift. selve bogens titel.

'Et manipuleret liv' er en eminent LGBTQ+ fortælling, med fokus på alle de komplicerede følelser og tanker det fører med sig, som ved enhver anden form for kærlighed. Det er så dejligt naturligt, drog mig ind på en måde, så jeg heppede på Rache og Trea.

Alt i alt får bogen 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...