lørdag den 8. juni 2024

'For i dag er jeg uden dig' af Josephine N. B. Valentin // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: For i dag er jeg uden dig
Forfatter: Josephine N. B. Valentin
Serie: -
Forlag: Hi Reader
Udgivet: 2024
Antal sider: 404

”Hvis Elise bare sådan kan smitte af på mig ved, at vi sidder sammen,” siger jeg og skubber min tallerken ind på bordet og rejser mig. ”Så smitter jeg sgu nok også af på hende. Næste gang får hun 7.”
”Ha ha, du er så moden,” siger snart 7-tals-pigen samtidig med, at mor siger: ”Så dum er Elise ikke.”
Jeg stivner. Der var det, direkte ud af hendes mund. Så dum er Elise ikke … men det er du. Jeg ved godt, det er det, hun tænker. At det er, hvad hun mener om mig. Jeg ved det godt. Alligevel gør det virkelig ondt.
Gemt i skabet under læssevis af tøj ligger Rinas eneste beviser på, at hun er god til noget. Desværre har guld i løb ingen værdi for hendes mor. Faktisk ville Rina være meget bedre, hvis hun blev som sin søster. Gode karakterer. Frivilligt arbejde. Musikalsk vidunderbarn. At kunne løbe, bage kage og feste er spild af tid. I hvert fald ifølge Rinas mor. For Rina er gymnasiet blevet et maraton af forventninger, hun ikke kan løbe fra. Hun kan dog løbe lige ind i et par grå øjne, der beder hende tage ansvar for sig selv og sit liv. Men hvordan fuck gør man lige det?

Holy moly, for en skøn, medrivende og fængslende fortælling.
Rina, min skønne ven - jeg kunne ikke andet end holde af dig, dit væsen og alt hvad du er. For uanset hvor meget du kom igennem, heppede jeg på dig hele vejen.

'For i dag er jeg uden dig' er 100 % en bog der fangede mig fra start til slut. Jeg faldt pladask for Rina fra starten af, trods det at hun helt sikkert har sine ting at kæmpe med. Alverdens forventninger fra både sig selv og sine omgivelser. Aldrig rigtig at føle sig 'god nok' - især ift. sin søster Elise, der i deres forældres øjne er 'perfekt'.

Men nøj, hvor kunne jeg ikke andet end føle med Rina, der blot gerne vil være ligeså værdsat som Elise - mens alt forældrene går op i er gode karakterer. Samtidig med de turbulente relationer til veninderne i gymnasiet, der ikke virker gode på nogen måde.

Men hey? Elsker at Rina til gengæld har den skønneste relation til sin mormor, hvor hun kan være sig selv. Der er ikke andre forventninger end Rina bare er sig selv og formår at skinne i sin passion til at bage kager. Fik seriøst verdens største lyst til at bage nogle af de ting Rina bager. Så det var ret sønderrivende at opleve selv den relation vendes på hovedet, da mormor tager en beslutning der vender op og ned på alt for Rina.

Følte helt klart med Rina og blev da revet med af hendes tanker og følelser. Især da hun løber ind i en hvis Lukas, der på så mange måder vender op og ned på hendes verden - stiller nogle anderledes krav til hende end forældrene. Krav der for hende giver bedre mening, ift. ansvaret over sig selv og sit eget liv hun virkelig har brug for.
Selvom deres venskab på nogle punkter godt kan virke en anelse mærkværdigt, nød jeg at se dem interagere og se hvordan Lukas tør udfordre Rina i sit syn på livet, sig selv og ville mere end der hvor hun er, da de mødes. At turde stille krav til sig selv.

Det var fedt at se den udvikling hun kommer igennem, samtidig med hun stadig kæmper med sig selv undervejs. Samtidig var det fedt at se Rina på en måde finde sig selv i de venskaber hun finder undervejs. Venskaber der giver hende mere meningsfulde øjeblikke, hvor hun blot kan være sig selv. Uden pres eller forventninger om hun skal være noget bestemt - men hvor hun kan være sig selv og hvor hun er værdsat.

Jeg elsker at der er plads til følelserne, at mærke en karakter med lavt selvværd hvilket er relaterbart. At der her er en karakter, hvis liv ikke nødvendigvis hører til på et gymnasie ift. ikke at gå samme vej som alle andre. At der i Rina er plads til en karakter der finder sin egen vej i livet. Der er plads til alverdens rutschebaneture følelsesmæssigt undervejs ift. op- og nedture, tårer og grin, såvel som en god portion overraskelser. Især ift. slutningen, hvor alt bliver vendt på hovedet for Rina.

Elsker at forfatteren i sin fortælling sætter fokus på selvværd, præstationspres fra sine omgivelser og det at finde sin egen vej i livet, trods forventninger fra sine omgivelser. At vi i form af Rina får en fornemmelse af at finde sin egen vej, trods sine omgivelser.

'For i dag er jeg uden dig' får alt i alt 5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina (& nej, jeg har ikke kidnappet navnet fra bogen 😅

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Scarred' af Emily McIntire // Never After #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Scarred Forfatter: Emily McIntire Serie: Never After #2 Forlag: Bloom books Udgivet: 2022 Antal sider: 447 S...