'At se lyset' af Jay Asher // Anmeldelse

Titel: At se lyset
Forfatter: Jay Asher
Serie: -
Forlag: Politikens forlag
Udgivelsesår: 2017
Antal sider: 271

Sierras familie driver en juletræsplantage i Oregon – et meget landligt miljø at vokse op i, men hvert år pakker familien deres træer og drager til Californien for at sælge årets produktion. Sierras liv er på den måde delt i to; hun lever et liv i Oregon og et helt andet i Californien – problemet er blot, at når hun er det ene sted, savner hun det andet. Lige ind til i år, hvor Sierra møder Caleb, og livet i Californien med ét overskygger hendes tilværelse i Oregon. Rygterne siger dog, at Caleb ikke umiddelbart er nogen drømmefyr. Han har for år tilbage begået en stor fejl, som han har lidt under lige siden. Sierra ser ud over Calebs fortid og er fast besluttet på at hjælpe ham med at finde tilgivelse og måske endda forløsning for sin fejl. Som misforståelser, rygter og mistanker fyger omkring dem, indser Sierra og Caleb, at de har en styrke, der overvinder alt andet: sand kærlighed.

Da jeg startede på bogen, havde jeg egentlig ikke de store forventninger. Ikke andet end at det ville være en sød og hyggelig læsning, som netop kunne være en form for afbræk fra de bøger der kræver lidt mere af mig, end hvad denne bog skulle gøre. og jeg blev ikke skuffet.

Det var for mig en hyggelig læsning, hvori jeg syns at Sierra er en klassisk, ung teenager der elsker sine venner - både dem tilbage i Oregon, og hendes veninde i Californien. Dog ville jeg ønske at der var lidt mere til hende end som så, og lidt mere dybde af hendes venskaber i begge lejre. Hele settet omkring at de hvert år tager til Californien for at sælge juletræer er ikke noget jeg har set før. Jeg kan godt lide hele stemningen omkring julen, familiens foretagende og det at de gør det hvert år.

Samtidig kan jeg godt lide at hun ikke lader sig gå på af de rygter der svirrer omkring Caleb, men i stedet lader hans fortid komme ham til gode - det at hun vil ham det bedste er sødt af Sierra  og vil lære ham at kende  Hun formår at stå op for sig selv, og det hun vil.

Overordnet set er selve historien lidt klichéfyldt, ift at den søde pige forelsker sig i fyren med noget tungt i bagagen. Det koncept er efterhånden blevet brugt i adskillige afskygninger og måder, at det er svært at se skoven for bare træer. Hver især har alle noget at byde på, mens denne her har julestemningen med sig.

Samtidig ville jeg ønske at Jay Asher havde formået at bringe konceptet omkring den søde pige og den mystiske fyr til lidt noget andet end hvad det var, men formåede dog at give mig et smil på læben undervejs ift. hvad det var. Der var ikke ret meget der overraskede mig i at Sierra forelskede sig i Caleb, men det at hun ville gøre noget for ham for at gøre hans situation bedre gjorde at det var okay.

Alt i alt var det en hyggelig fortælling, der gav en dejlig stemning og et smil på læben.