fredag den 4. januar 2019

'Sortedammens hemmeligheder' af Karen Inge Nielsen // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Er du klar til en tur på en hjemsøgt herregård? Så læs med her, efter at jeg har haft fingrene i 'Sortedammens hemmeligheder'.

Titel: Sortedammens hemmeligheder
Forfatter: Karen Inge Nielsen
Serie: Djævlepassagen
Forlag: Dreamlitt
Udgivelsesår: 2018
Antal sider: 434

Månen skinner blegt over Sortedammen, da kvinden tænder lysene i pentagrammet. Som i trance skærer hun Herrens tegn og lader helvedes flammer brænde i sit blod. Inden længe vil Djævlepassagen åbne sig, og Mørkets Herre vil indtage hendes krop. En uforklarlig kraft trækker i Marcus, da han står på trappen foran Herstedholm herregård – hans nye hjem. Hurtigt bliver Marcus grebet af herregårdens mystik og uhygge. Stemmer begynder at hviske til ham, og især én kvindestemme brænder sig ind i hans tanker - en kvinde ved navn Elvira, der tidligere var frue på herregården. Langsomt går det op for Marcus, at Herstedholm er hjemsøgt. Fortidens løgne, ulykkelige skæbner og hemmeligheder ligger gemt i Sortedammens mørke dynd. I drømme fører Elviras stemme ham tilbage til en tid, der snart skal vise sig at være mere virkelig, end godt er.

Holy moly, sikke en fortælling. Inden jeg gik i gang vidste jeg på ingen måde hvad jeg skulle forvente, da jeg endnu ikke havde læst noget af Karen Inge Nielsen. Men efter at have mødt hende på Esbjerg Fantasyfestival, hvor jeg var til hendes foredrag og hun læste lidt op fra 'Sortedammens hemmeligheder' blev min interesse vakt - jeg måtte læse bogen og finde ud af hvad det var for noget.

Selve fortællingen udspiller sig i to forskellige tidsaldre, hvor vi i 1600-tallet følger Elvira, der er en sød, sjov og forunderlig ung pige, der har sin dagligdag på datidens Herstedholm. I nutiden følger vi derimod Marcus og hans mor Pernille, der flytter ind på Herstedholm hvor der er et eller andet mystisk der trækker i Marcus - uden at han ved hvorfor og hvem det er der visker i hans bevidsthed.

Undervejs oplever man virkelig spændingen og mystikken omkring Herstedholm - både i fortiden, hvor der for alvor sker en masse mystiske ting for beboerne og i nutiden, hvor Marcus og Kira dykker ned i historien om Herstedholm. Jeg fik virkelig spændingen at føle, idet beskrivelserne af scenerne er udpenslet på en livagtig måde, hvorpå man ikke andet end kan føle sig draget af det der sker.

Jeg elskede spændingen som Karen Inge Nielsen formåede at skabe ift. at der blev inddraget forskellige karakterer i kapitlerne, samtidig med en sammenhængen mellem fortiden og nutiden. Det at de hemmeligheder der blev glemt i fortiden, lige så stille kom op til overfladen hos Marcus i nutiden.

Der er intet undervejs i handlingen der er tilfældigt placeret, og alt jeg kunne var at vente på at finde ud af mere om hvordan fortiden og nutiden hænger sammen. Mystiske billeder der giver anledning til spørgsmål, creepy stemmer og Herstedholm der for alle andre end dem der bor der, angiveligt ikke ligner andet end en ruin. For hvordan kan én person træde ind på herregården og få en helt anden oplevelse af stedet end hvad beboerne gør? Samtidig med at der sker mystiske ting for dem begge, og det at handlingen for dem begge foregår på nøjagtig samme tidspunkt?

Karen Inge Nielsen har helt klart formået at skabe en spændende fortælling, hvor hårene rejser sig på armene, man kan mærke stemningen i bogen (om man er fortiden eller nutiden) og man ikke kan andet end at vende side efter side. Selvom jeg dog indimellem i nogle få kapitler/passager var en smule forvirret over hvilken karakter jeg fulgte, så er bogen anbefalelsesværdig.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...