onsdag den 9. januar 2019

'Mørke rum' af Kristina Aamand // Anmeldelse

I dag bevæger jeg mig en tur ind en lidt mørkere afkrog af den litterære verden, end hvad jeg umiddelbart er vant til. Men på den gode måde, for vi bevæger os ind i en periode hvor vi har brug for netop at få belyst til lidt mere tabubelagte emner.

Titel: Mørke rum
Forfatter: Kristina Aamand
Serie: -
Forlag: Carlsen Puls
Udgivelsesår: 2018
Antal sider: 231

Sophia har sin mors ord med sig, da hun starter i sygeplejepraktik på Klinikken for seksuelle overgreb. Bærer kvinderne virkelig en del af ansvaret for, at de er blevet overfaldet? Sophias veninde, Maysun, har regnet det hele ud: Det gode liv betyder ingen sex før ægteskab, et godt job som financial controller og en succesfuld forretningsmand som fremtidig ægtemand. Har hun regnet rigtigt? Parvatis forældre har accepteret et ægteskabstilbud fra en passende bejler. Men kan hun leve op til sin mands krav? Elias er Sophias storebror: fornuftig og ansvarlig, og så skal han være læge. Elias drømmer om Nanna, men da han endelig har hende på tomandshånd, bliver drømmen til et mareridt. Og så er der pigen, der ligger i sin seng alene om natten - indtil døren til hendes værelse går op, og hun svæver ud af sin krop. Hvem skal hjælpe hende?

Kort fortalt så kommer Kristina Aamand ind på emnet voldtægt, og hvordan karaktererne i denne velskrevne roman kommer i berøring med netop de gråzoner der er i det - både ift. ofre, gerningsmænd og pårørende dertil. Det er flere fortællinger i en historie, der undervejs flettes sammen på en rigtig fin måde. For hvordan definerer man egentlig voldtægt, udover den definition som lovgivningen har foreskrevet som værende en voldshandling mod en anden persons vilje?

Før jeg læst denne havde jeg ikke de store forventninger, andet end de rosende ord den havde fået med på vejen af andre læsere af denne bog, samtidig med at den ligger i en genre jeg stadig er uvant i. Men for filan da, hvor gav den mig baghjul. Men på en god og ligetil måde, hvorpå den får mine tanker igang. Der lægges ingen fingre imellem, når de forskellige scener beskrives og jo længere ind i romanen man kommer, jo mere får man at tænke over.

Dette er helt klart en vigtig fortælling. Ja, den kan virke barsk, grusom og grænseoverskridende til tider, men det gør det kun endnu bedre og endnu mere vigtigt, idet verden har brug for at få sat tankerne igang ift. netop dette emne. Både mænd og kvinder har brug for netop at lytte til både sig selv og hinanden, så der ikke opstår misforståelser ift. det intime.

Der bliver helt klart stiller spørgsmål ift. interaktionen mellem offer og gerningsmand, idet gråzonen er så bred som den er, og man kommer virkelig ind bag tankerne og følelserne hos karaktererne i denne roman. Alle vinkler bliver beskrevet på en rigtig god måde, så man ikke går glip at noget. Sproget er lige til og til at forstå, så man både får det faglige perspektiv, samt offeret og gerningsmandens perspektiv.

Hvis du/I ikke allerede har læst denne bog eller kender en/flere der burde læse denne bog, kan den klart anbefales.