tirsdag den 12. marts 2019

The Selection #5 - Kronen af Kiera Cass // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Femte, og sidste, bog i 'The Selection' serien.

Titel: Kronen
Forfatter: Kiera Cass
Serie: The Selection #5
Forlag: Tellerup
Udgivelsesår: 2016
Antal sider: 357

Ulykkerne regner ned over Illéas kongehus. Prinsen forsvinder uden varsel, dronningen bliver alvorligt syg og kongen træder midlertidigt tilbage for at være ved sin hustrus side. Pludselig står den uerfarne Eadlyn alene med ansvaret for at styre et helt land, hvor folket anser hende for at være uegnet. Samtidig er hun midt i Udvælgelsen af sin gemal, så arbejdspresset er enormt. Nu er det vigtigere end nogensinde før at hun gennemfører Udvælgelsen, så hun ikke fjerner sig mere fra sit folk end hun allerede har gjort. Men hvem af de seks udvalgte vil være den rette for hendes folk? Og hvem vil være den rette for hende? Kronen er femte bind i en serie om venskab, kærlighed, rivalisering og et samfund bygget på forbud og klasseskel.

Endnu en gang formåede Kiera Cass at vælte mig omkuld med en skøn bog. 'Kronen' var spændende fra start til slut, selvom Eadlyn stadig var ude på dybt vand ift. Udvælgelsen og tanken om at blive regent, er heller ikke så lidt skræmmende.

Men hun er og bliver en skøn karakter, der for mig formåede at udvikle sig undervejs - heldigvis til det bedre. Hele hendes væsen forbliver lattermild, opløftende og håbet om at hun nok skal klare den, hvis hun giver andre omkring hende en chance. Samtidig formår hun at vende sig mod sit folk, og netop lytte til hvad det egentlig er der sker uden for slottets mure.

Eadlyn skal for alvor finde ud af hvad fremtiden som regent skal blive for hende, og hvordan hun selv skal definere netop den rolle - netop fordi rollen er blevet forudbestemt for hende fra fødslen. Samtidig skal hun for alvor finde ud af hvem hun ønsker at have ved sin side, netop idet der sker så mange ting for de personer omkring hende - ikke mindst hendes familie, der mere eller mindre får rigeligt at se til.

Ikke mindst elskede jeg de drenge der var tilbage, den måde de er på og så velbeskrevet som de er blevet portrætteret. De har hver især der kvaliteter, som Eadlyn undervejs i processen begyndte at holde af - for hvem af de resterende fyre skulle hun dog vælge? Ligeså vel som en uventet person får møvet sig ind i befolkningens hjerter.

Alt ved denne bog elskede jeg, idet den havde alt hvad dens forgængere havde - nemlig et skønt tempo, der gjorde at jeg lige skulle læse en side mere, et kapitel mere, osv. Den var ikke til at slippe. Den fik mig til at smile, vente i spænding og heppe på hvem der skulle blive hendes kommende mand. Ikke mindst fik jeg på et tidspunkt tårer i øjnene, fordi en uventet person (der ikke var en af bejlerne), fik sneget sig ind i hendes hjerte - ikke mindst ind i mit eget hjerte.

Hvert et øjeblik i fortællingen gjorde at jeg ikke kan andet end at holde af Eadlyn, bejlerne og hele universet som Kiera Cass har skabt i denne serie. Den har alt hvad jeg havde brug for: Kærlighed, venskab, søskendekærlighed, drama og spænding, for hvad vil der mon ske?

Jeg elskede hvert et sekund, og det var ret vemodigt at skulle sige farvel til Eadlyn og co., idet dette var den sidste bog i serien. Men når det nu er sagt, vil jeg helt klart give mig i kast med en genlæsning i fremtiden, for netop at vende tilbage til disse karakterer.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...