søndag den 21. maj 2023

'Sortørnens øje' af Simon Zander // Sonetrilogien #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Sortørnens øje
Forfatter: Simon Zander
Serie: Sonetrilogien #1
Forlag: Hi Reader
Udgivet: 2022
Antal sider: 520

”Kundskaberne er lunefulde. Ligesom med mennesker, kan du aldrig vide dig sikker på, hvordan de vil reagere. De kan være smukke, men også forræderiske og ligefrem farlige. Hvis ikke du er varsom, suger de dig ind og forvandler dig til en sone.”
Da Sortørnens Øje bliver stjålet fra regenten af Zarnera, står den unge zarnerkvinde, Jafiel, over for en hævnmission. Med sine evner udi iskundskab må hun drage ud i en verden fyldt med det, hun hader allermest: mænd. Langt derfra, i kongeriget Tochoran, sniger grevedatteren Emba sig rundt med skomagersønnen Romilon, men et frieri fra kongesønnen kommer i vejen for romancen. Snart vil de to ønske, at det var det største af deres problemer. På kanten af verden arbejder den unge Benjah hårdt hver dag. En morgen er hans bedste ven og kollega forsvundet – og han er ikke den eneste. Stærke mænd forsvinder sporløst fra arbejderbyen Dokrehme. De unge menneskers skæbner bliver flettet sammen i dette første bind af Sonetrilogien, hvor du aldrig ved, hvem du kan stole på.

Oh boy!
Sikke en skøn, velskrevet og velkreeret fortælling. En fantasy fortælling vel at mærke, som helt bestemt er helt sin egen. Simon Zander? Du har skisme formået at give en læseoplevelse der vil noget.

Dette er uden tvivl en fantasyfortælling hvori jeg blev revet med hele vejen igennem.
Allerede fra starten af formåede jeg at blive revet ind i universet, hvor jeg følte alt stod klart frem for mig - ledt godt på vej af fire skønne karakterer, der i hver deres kapitler giver et indblik i deres verden, deres liv og giver et større billede af de udfordringer vi som læsere bliver introduceret for undervejs ift. Sortørnens øje bliver stjålet og konsekvenserne deraf.

Jeg elskede den måde forfatteren formåede at lede en på vej, så jeg ikke var i tvivl om jeg ville have mere, vide mere og blot blive ved med at læse videre, med en handling der havde en god blanding af spændende og hæsblæsende øjeblikke - såvel som de mere rolige af slagsen undervejs.

Om end jeg ikke vidste hvad jeg havde kastet mig ud i mht. det eminente univers forfatteren har kreeret, formår han lige så fint at give læseren en chance for at se universet for sig, gennem karakterernes øjne. jeg var ikke i tvivl om hvor vi var og hvordan omgivelserne så ud - set igennem karakterernes øjne.

Selvom man godt kan blive intimideret af universets størrelse, formår forfatteren at gøre det letforståeligt og dejligt levende i et sprog der er let og flydende, så jeg følte jeg var der selv. Som om jeg var en del af fortællingen og universet.

Selv karaktererne stod klart frem for en - hver især på en velskrevet og levende måde.
Uanset hvem man fulgte i de pågældende kapitler, var jeg ikke i tvivl om hvem der var dem. De stod klart frem for en, på hver deres måde - hver især med hver deres karaktertræk, fortællestemme og helt egen personlighed.

Dette er hverken første eller sidste gang jeg læser noget af Simon Zander. Om end dette kun er hans anden udgivelse, er det så fedt at se han formår at udvikle sig. At kreere et univers helt fra bunden, på sin helt egen måde. Især slutningen på denne fortælling, leder virkelig op til den næste, så jeg nu blot venter spændt på hvad der ellers kommer til at ske.

'Sortørnens øje' får 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...