lørdag den 27. maj 2023

'Sundial' af Catriona Ward // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget.
Alle meninger/holdninger er dog mine egne.

Titel: Sundial
Forfatter: Catriona Ward
Serie: -
Forlag: Screaming Books
Udgivet: 2023
Antal sider: 354

MAN KAN IKKE UNDSLIPPE ØRKENEN. MAN KAN IKKE UNDSLIPPE SUNDIAL.
”SUNDIAL” er en gribende roman om de hemmeligheder, vi begraver for dem, vi elsker allermest. Det er en psykologisk thriller fortalt af to upålidelige fortællere med så mange plottwists, at du sidder på det yderste af stolen og venter på at mysteriet bliver opklaret. Det eneste Rob ønskede var et normalt liv. Hun fik det også næsten: en mand, to børn og et dejligt hus i forstæderne. Men Rob er bekymret for døtrene, navnlig sin ældste datter, Callie, som samler på små knogler og hvisker til sine fantasivenner. Rob ser et mørke i Callie, som minder hende om den familie, hun forlod. Hun beslutter at tage Callie med tilbage til barndomshjemmet, til Sundial, langt ude i Mojaveørkenen. Dér skal hun træffe et frygteligt valg. Callie er bange for sin mor. Rob er begyndt at se så mærkeligt på hende. At fortælle hende hemmeligheder fra fortiden, som både skræmmer og opløfter. Callie begynder at spekulere på hvor galt det kan gå …
Mor og datter begiver sig ud på en mørk ørkenrejse til fortiden i håbet om at redde deres fremtid.

Oh my lord!
Jeg ved ikke engang hvor jeg skal starte med den her, eftersom jeg sidder tilbage med en følelse af hvad pokker har jeg lige læst? Heldigvis på den gode måde, i form af det en historie der kryber ind under huden på en, efterhånden som man vender den ene side efter den anden.

Dette er uden tvivl en velfortalt og velgennemtænkt fortælling, hvori forfatteren formår at give læseren kriblende, creepy og urovækkende fornemmelser af ubehag hele vejen igennem - for wow! Dette er noget af en fortælling fyldt med hemmeligheder, gys og tåkrummende øjeblikke.
Jeg måtte rynke brynene adskillige gange pga. de tankevækkende ting der kommer frem undervejs. Hemmeligheder Rob gerne så forblev i fortiden, men som nu er tvunget til at få frem i lyset.

Om end starten gjorde det svært for mig at komme ordentligt ind i fortællingen, formåede jeg oprigtigt at blive suget ind i handlingen og ind i karakterernes fortælling. Hvilket var en kende creepy ift. visse dele - men alligevel fængslende.

Især det faktum at vi får fortællingen fra både Rob og Callies perspektiv, idet vi bliver taget med til Sundial, der ligger ude i Mojaveørkenen - et ret så specielt sted, om end stedet er en kende creepy. Men det der tiltalte mig mest var at vi via Rob får fortællingen om hendes barndom på Sundial.
Det interessante var både at få en forståelse for Rob og hendes liv, såvel som Callies reaktion på det hendes mor fortæller hende.

'Sundial' er ikke en fortælling fyldt med aktion, men mere en slowburn i form af man fornemmer en anspændthed ligge lige under overfladen hele vejen igennem. En anspændthed der kryber ind under huden på en, så fortællingen er svær at slippe. De små hemmeligheder der luftes undervejs, Callies reaktionerne ift. Robs barndom. 
En barndom der ikke må have været let for hverken Rob eller hendes søster Jack - hver især med egne reaktioner på det de har været igennem, og med to forskellige udfald.

For slet ikke at nævne slutningen, hvor flere og flere ting kommer op til overfladen.
Ting jeg ikke selv havde set komme eller formået at gætte mig til undervejs, men derimod overraskede mig. Især hele situationen omkring Rob, hendes søster Jack og deres relation til Irving - samt slutningen af Robs fortælling fra hendes fortid. 
Det barsk læsning, der gør en kende ondt på sjælen og kunne for mig til tider være en anelse svær at komme igennem. Om end jeg adskillige gange blev overrasket undervejs.

For at være ærlig så er det uden tvivl ikke en bog for sarte sjæle, i og med vi bliver introduceret for lidt af nogle hårde emner undervejs. Det en thriller/gyser der vil noget og man skal virkelig have det rigtige mindset, for at kaste sig over den. Personligt var
I 'Sundial' bliver vi præsenteret for forsøg på dyr & dyremishandling (hunde), utroskab, fysisk & psykisk børnemishandling, stoffer og alkohol, og mental ustabilitet.

'Sundial' får 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...