onsdag den 31. maj 2023

'Tanker om at flygte' af A. Silvestri // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Dette er et anmeldereksemplar tilsendt fra forlaget.
Alle meninger/holdninger er dog mine egne.

Titel: Tanker om at flygte
Forfatter: A. Silvestri
Serie: -
Forlag: Screaming books
Udgivet: 2023
Antal sider: 134

A.Silvestris tyvende udgivelse er på mange måder typisk for hans forfatterskab, da han gennem sin skrivning har afsøgt mange forskellige genrer og udtryk, heriblandt sms-noveller, billedromaner og kortprosa, og denne udforskning gør sig også gældende her. Samtidig er samlingens ti noveller noget helt nyt og anderledes, hvor flere af fortællingerne går stik imod gængse fortælleregler. Alligevel er de ti noveller forbundet gennem stemninger og enkeltord, der går som spøgelser gennem samlingen. I novellerne følger vi et folkeslag, der slår sig ned for foden af tre vulkaner, og vokser op sammen med dem. En døende kunstner får lov til at træffe et sidste valg. En fuld mand famler sig vej hjem under et skybrud. Fortællingerne i Tanker om at flygte blinker til hinanden på tværs af siderne, løber gennem korridorer i tid og rum og binder sløjfer, hvor trådene mødes. De ti noveller handler om bygningers og menneskers arkitektur, om længsel og håb. Men også om det absurde, der gemmer sig bag det velkendte. De små huller i virkelighedens forhæng. Tanker om at flygte er en indbyrdes dialog mellem fortællingerne og læseren, identiske ideer præsenteret på forskellige måder og koncepter, der på overfladen ligner hinanden, men i deres struktur er det modsatte. Netop blandingen af genrer og en særlig skrivestil er Silvestris vartegn, som ofte understreges af anmeldere og læsere.

Af mit første møde med A. Silvestris forfatterskab at være, må jeg nok indrømme jeg formåede at sidde tilbage med en følelse af det var en ret crazy læseoplevelse og med en forundring over hvad pokker jeg lige har læst?

For ærlig talt? Det at det er en novellesamling kan godt være lidt en sjov størrelse at forholde sig til, i og med det er 10 meget forskellige fortællinger - men alligevel er de forbundet af et gennemgående tema, ift. novellesamlingens titel.
Alt imens titlen går gennem de enkelte noveller, formår de hver især at stå på egne ben og er på sin vis en rutchebanetur af bizare og absurde læseoplevelser - på den gode måde, så jeg formåede at sidde tilbage med en følelse af ikke at vide hvor vi var på vej hen.

Jeg elsker den måde A. Silvestri formår at lege med sproget undervejs.
Ikke én novelle er ens, eller skrevet på samme måde - hver især er de helt sin egen, fortalt på hver deres facon. Forfatteren formår at give dem alle deres egen stemme, deres egen fortællerstil og leger på en måde med sproget, så det nærmest føles drømmene og let.
Nogle noveller var som om man svævede på en sky af observationer ift. den enkelte fortælling, mens andre var mere groteske og rå, med beskrivelser der næsten gjorde ondt helt ind til knoglerne.

Alle novellerne er velskrevet, velkreeret og jeg elsker at de hver især er helt deres egne.
Dog er der enkelte der formår at være en favorit hos mig - hvilket er 'Ingelises vrang', 'Caféliv' og 'I spotlight'. Hver især står de frem som værende nogle der rammer et eller andet hos mig, som jeg ikke kan forklare.
Om end 'Christian Pedersen skal gå i nul' ikke nødvendigvis er en favorit, formår den at stå frem på sin helt egen måde. Den er underfundig, bizar og ret så tankevækkende.

'Tanker om at flygte' er underfundig og velskrevet. Det bliver nødig sidste gang jeg giver mig i kast med A. Silvestris forfatterskab.

'Tanker om at flygte' får 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...