lørdag den 6. maj 2023

Bøger jeg gerne vil læse - igen! // Genlæsning #1 // Rina's bogblog

Hey skønne læsere.

I dag er det ikke ligefrem en anmeldelse jeg kaster mig ud i, men i stedet kommer ind på en række bøger, som jeg vildt gerne vil genlæse. Altså bøger jeg allerede HAR læst, men som jeg gerne vil læse endnu en gang. Bøger jeg har læst for en god del år siden, men som jeg husker at have nydt læsningen af i sin tid.

Og selvom jeg elsker at læse og opdage potentielt nye yndlings bøger, er der for mig noget beroligende over at vende tilbage til allerede velkendte og elskede bøger, som jeg allerede kender. Det er lidt som at få et kram fra en ven, der greb en på det helt rigtige tidspunkt da man læste den pågældende bog.
Bøger som jeg i første omgang holdt af at læse, så det er fedt at vende tilbage til velkendte universer, karakterer og genfinde den følelse jeg havde første gang jeg læste dem.

Så i dette indlæg vil jeg give et overblik over bøger/serier jeg gerne vil genlæse. I hvert fald bøger der er oversat fra engelsk til dansk. Bøger af danske forfattere må komme i et andet indlæg.

1) 'Hush Hush' af Becca Fitzpatrick
Det her var en serie jeg læste det tredje og sidste år jeg gik på HF enkeltfag, tilbage i 2013-2014. Jeg husker serien som værende ret fængslende på daværende tidspunkt, om end det er 9 år siden jeg færdiggjorde sidste bog. Elskede der var engle og nefilims, de overnaturlige elementer, al dramaet der foregår undervejs.
Er dog en kende nervøs for at genlæse serien, for er den virkelig så god som jeg husker den? Eller er jeg blot blevet ældre?

2) The Hunger Games af Suzanne Collins
'The Hunger Games' er uden tvivl en ret så populær serie, som jeg faldt i hak med lige med det samme - den fangede mig på det helt rigtige tidspunkt, lige som jeg begyndte at kunne li' den dystopiske genre. Og jeg har i et stykke tid haft lysten til at genlæse serien, vende tilbage til Katniss Everdeen med hendes kampgejst og kærlighed til sine nærmeste, hendes søster Prim, Peeta Mellark og mødet med hele universet omkring Dødsspillet, samt revolutionen.
Især ift. at 'En fortælling om sangfugle og slanger' udkommer i biografen til november - så det ville være ret fedt at både læse den originale serie og prologen inden da.

3) Shadow Falls af C. C. Hunter
Ughf! En skøn serie fyldt med alt den fantasy og overnaturlige dele, som jeg ikke kan andet end elske. Jeg nød uden tvivl at læse serien første gang, så er ret spændt på om jeg vil nyde den lige så meget her anden gang. Om end jeg havde mine små udfordringer med hovedpersonen undervejs, ift. nogle af hendes valg, kan jeg ikke andet end holde af hende og universet som forfatteren har kreeret. Så mange overnaturlige væsner, en camp for lige netop de typer af personer... LOVE IT!

4) Lunar Krøniken af Marissa Meyer
En serie jeg oprindeligt fik anbefalet af en god veninde, idet hun lånte mig den første bog - og jeg faldt for bogen med det samme, så jeg endte med at læse videre. Det klart en serie tog mig på lidt af en rejse, og jeg nød hvert et øjeblik, så jeg vil elske at vende tilbage til Cinder, Scarlet, Cress og Winter.
Ikke mindst fordi de er bygget på klassiske eventyr vi alle kender fra barndommen, med de velkendte træk så man ikke er i tvivl om hvilket eventyr der er tale om - men på en ny måde, hvor forfatteren har givet det sit helt eget twist, i sit helt eget univers, der binder de fire bøger sammen. Samtidig med deres veje krydses og 
5) De udødelige af Alyson Nöel
Den her serie er jeg en anelse bange for at genlæse. Ikke fordi jeg ikke husker den som god og jeg nød at læse den. Men en del af mig frygter lidt magien fra jeg læste serien første gang forsvinder, fordi jeg 1) er blevet ældre og min smag i bøger (selv fantasy/paranormal) har ændret sig og 2) jeg ender med at hade den, så jeg ikke formår at kunne læse serien færdig.
Men hey? Den kan måske blot overraske mig med de gode minder jeg havde fra første færd eller jeg opdager nye ting jeg ikke nødvendigvis så i første omgang.

Er der mon en eller flere bøger I gerne vil genlæse? Eller er der nogen I frygter at vende tilbage til, pga. I ikke vil miste den magi, der var ved første øjekast?
Men hvis der er bøger I ønsker at vende tilbage til, hvilke kunne det være?

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...