søndag den 22. marts 2020

'Er du okay, Helene?' af Anika Eibe // Anmeldelse

Hey kære læsere.

Titel: Er du okay, Helene?
Forfatter: Anika Eibe
Serie: Er du okay?
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2019
Antal sider: 174

Voldtægt.
Jeg havde nægtet mig selv at sætte navn på det hele weekenden. Men nu eksploderede ordet og satte verden i stå. Dræbte tiden og standsede mit åndedræt. Så kraftfuldt var det. Men det var sandt. Det var rigtigt. Han havde voldtaget mig. Jeg tørrede næsen, og snottet trak glinsende spor over gåsehuden på min hånd. For fanden, hvor var jeg dog åndssvag! Jeg havde vel ikke været i tvivl om hvad han ville? Hvad alle ville når man kyssede til en fest, og så trak sig væk fra de andre.
Det var for fanden ikke raketvidenskab. Men hvorfor havde jeg ikke vidst ...
Hvorfor havde jeg ikke forudset ...? For helvede, hvor var jeg dum!
DUM! DUM! FUCKING DUM!

'Er du okay, Helene?' er en bog jeg havde ventet på i spænding, efter at have læst de forgangne fire bøger der er i den her serie. Jeg har knus-elsket at læse dem og denne bog er ingen undtagelse. Da jeg endelig fik muligheden for at komme igang, kriblede det decideret i mine fingre af ren spænding, for at finde ud af hvad Helene havde at gemme på - og wow, det er ikke for sarte sjæle.

Som de forgangne bøger, springer vi direkte ind i Helenes verden, og for Helene, er det direkte ind i en decideret voldtægt - well, Anika, du dækker det ikke ind. Læseren får rig mulighed for at opleve seancen sammen med Helene, hendes reaktion på hvad der sker, såvel som de følelser og tanker der går igennem hende i den følgende uge.
De ting hun går igennem virker på en og samme tid både troværdige og hjerteskærende - blot ved den reaktion hendes klassekammerater giver hende. Skubber hende ude i kulden og udstiller hende på groveste vis. Samt det at hendes mor med det samme tror på hende - selvom moren på flere punkter har ageret omsorgssvigt overfor Helene. Helene har måttet klare en hel del selv.

Jeg nød bestemt Helenes personlighed, idet hun godt ved hun er en af de mere bitchy typer i klassen, hendes viljestyrke og fandenivoldske personlighed - a la 'mig skal du ikke f*cke med'. Det var bestemt en fornøjelse at se den måde hun formår at reflektere over sig selv undervejs, i og med hun selv ender med at blive mobbet ift. da hun selv var mobberen.

Dog virkede slutningen en smule forceret ift. Helene, og den måde hun konfronterer sine "veninder". Som om det var en smule urealistisk, såvel som hele affæren omkring voldtægten virkede en smule undermineret ift. hvordan det formentlig burde blive håndteret - ift. fx beviserne og det at Helene på intet tidspunkt bliver tilbudt hjælp fra en psykolog. Ikke andet end hendes lærere, der tilbyder at de er der hvis hun har brug for at snakke.
Ville ønske der havde været en form for hjælp til Helene, idet hun højst sandsynligt godt kunne have brugt det. Også selvom hun er lidt en tough cookie, selvstændig ung pige og en der bestemt er vant til at klare sig selv

Men derudover, så nød jeg bestemt at læse bogen. Temaet er bestemt et vigtigt emne at sætte fokus på, og Anika har helt klart gjort det på fineste vis og i et sprog, der rammer ud til de unge - let, lige til og går lige til sagen, uden at ligge fingre imellem - ikke flere end at budskabet står klart igennem.

Alt i alt får bogen 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...