fredag den 6. marts 2020

'Isfuglen' af Lene Kaaberbøl // Katriona #3 // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Titel: Isfuglen
Forfatter: Lene Kaaberbøl
Serie: Katriona #3
Forlag: De sorte drager
Udgivet: 2004
Antal sider: 336

Arni Vagtmester smækkede døren til cellen i.
"Den nøgle kan jeg godt hænge ind bagest i skabet," sagde han skadefro. "Det kommer til at vare meget længe, før jeg får brug for den igen!"
Så gik han og efterlod Kat alene i mørket, bortset fra de mus, der puslede i halmen på gulvet. Eller var det rotter?
Det begyndte med et brev, Kat ikke skulle have læst. Eller måske var det, da hun mødte gøglerdrengen Daniel? Eller da hun blev uvenner med Lu og nær havde brækket næsen på hende? Kat kan komme i tanke om tusind ting, hun nok ikke skulle have gjort. Nu er hun havnet i Borgens fangehul – og hvis hun ikke slipper ud snart, kommer én, hun holder meget af, til at dø.

På en eller anden måde ender den her bog med at være min yndlings i serien, selvom jeg også elsker de to første bøger. Men på en og samme tid, formår Lene Kaaberbøl at give en afslutning på en serie der er så velskrevet og forunderlig på skønneste vis. Well, også det at denne bog er afslutningen på serien og derved fletter ting sammen fra de forgangne bøger, såvel som præsenterer nye problemer for Kat.

Tingene går på ingen måde som Kat forventer og bliver endnu en gang kastet midt ind i nogle ting som hun ikke burde kende til - såvel som hun er tæt ved endnu en gang at ryge ud af akademiet og hendes ven Simon, der erklæres landsforræder, mens Kat vil gøre alt for at hjælpe ham.

En for en kommer problemerne, som på en og samme tid ryster Kat, mens der er mere ild i hende end tidligere. På den måde kan man godt mærke hun er blevet lidt ældre siden bog 2, men samtidig er den person jeg kender og holder af.

Lene Kaaberbøl formår at skabe spænding fra start til slut - med små fine pauser indimellem, uden det på noget tidspunkt bliver for kedeligt. Der er flere ting på spil for Kat end der var i de forgangne to bøger. Ikke desto mindre da hun hovedkulds forelsker sig i gøglerdrengen Daniel, fra en familie der laver noget der er lidt specielt i Sommerstaden.

Det er skønt sådan som forfatteren formå at belyse de problemer der er i Breda, og landet omkring byen Breda, såvel som der er små hints til de pågældende problemstillinger fra de forgangne bøger, bluser mere op her - idet der er kontrasten mellem livet i byen Breda vs grænselandende hvor fx Kat og Simon er fra.
Jeg elsker den måde forfatteren formår at belyse de problemer der er, utilfredsheden fra grænseegnene, magtspillet fra de 7 familier i Breda og den måde forfatteren formår at give det hele en form for fuldendt afslutning.

Selvom jeg dog gerne ville have haft muligheden for at grave længere ned i forskellene mellem Breda by og grænseegnene, da jeg føler der er mange ting vi ikke har haft muligheden for at komme i dybden med. Såvel som udførelsen af de planer Simon har for landet efterfølgende, og hvordan Kat klarer resten af sin tid som Lærling,
Samtidig er der Stedsånden og alt vedrørende den 'religion/trosretning' (hvad end man vil kalde det), som jeg ville ønske man fik meget mere at vide om. Hvordan opstod det? Hvad vil det sige i praksis? Ja, jeg ved godt bøgerne henvender sig til et yngre publikum end mig, men det ville have givet en ekstra dybde.
Såvel som den vinkel med at det kun er kvinderne der kan eje jorden, mens manden ikke kan. Det er for mig en interessant vinkel, idet mændende tidligere havde gjort jorden uret - såvel som det er en ting der også sagtens kunne være blevet uddybet.

Men ikke desto mindre er det en skøn og spændende afslutning på serien, som jeg bestemt har nydt at læse. Både som yngre og nu igen som voksen.

Alt i alt giver jeg bogen 5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...