tirsdag den 24. marts 2020

'Smuk, smukkere, smukkest' af Sofie Riis Endahl // Anmeldelse

Hey kære læsere.

Titel: Smuk, smukkere, smukkest
Forfatter: Sofie Riis Endahl
Serie: -
Forlag: Byens forlag
Udgivet: 2019
Antal sider: 164

Én aften. Én fest. Tre veninder.
Claire er kæreste med Asbjørn, men føler sig hverken smuk nok til ham eller Instagram. Lærke er elitesvømmer, drikker ikke alkohol og gider egentlig ikke med til festen. Men Jonathan med det blå hår kommer. Rosemarie er alle drengene vilde med. Dog ikke altid dem, hun selv er vild med. Og er ligegyldige kys på dansegulvet virkelig mere værd end kærligheden?
Smuk, smukkere, smukkest er en ungdomsroman om venskab og idealer, man ikke selv har valgt. Om ikke bare at skulle være smuk, men smukkest …

Det her er første gang jeg stifter bekendtskab med Sofies bøger og skrivestil, selvom jeg har fulgt lidt med på sidelinjen i hendes forfatterskab - i hvert fald i baggrunden. Men til trods for at dette er den første bog jeg læser af Sofie, så fangede bogen mig i sit realistiske miljø, skønne karakterer og en skrivestil, der er let og beskrivende - såvel som sanserne der kom ret godt i brug undervejs.

Det var dejligt nemt at lære karaktererne at kende, såvel som de tanker og følelser de hver især kæmpede med i løbet af den ene aften vi følger dem til en gymnasiefest. De tre piger krøb hurtigt ind under huden på mig, med deres væremåde, tankegang og den måde de agerede over for hinanden og andre undervejs.
Indimellem kunne jeg endda genkende mig selv i en af pigerne, i det med at føle sig udenfor og ikke rigtig føle sig tilpas i at skulle feste, men alligevel gerne ville hænge ud med veninderne og have det sjovt.

De tre veninder har det godt sammen, hygger sig med at gøre sig klar og alligevel er de så forskellige på flere punkter - hvilket man i den grad får at mærke som aftenen skrider frem.
Hver især takler de usikkerheder - omkring sig selv, sin plads i hierakiet, om de er smukke/gode nok og presset fra omverdenen. Specielt ift. de sociale medier, deres klassekammerater, hinanden.
Er det jeg gør godt nok? Ser jeg smuk nok ud? Skal jeg være mig selv eller agere som andre forventer jeg er? Tør jeg stå ved mig selv eller skal jeg blot følge med flokken? Ting vi alle på visse punkter kan nikke genkendende til.
Vigtige emner, som bliver italesat på en rigtig god måde via de tre veninder.

Den minder også en lille smule om 'Hjem-ude-hjem'-princippet, ift. at de tre veninder starter hjemme ved en af dem og gør sig klar til festen, tager afsted og har hver deres oplevelse af festen, samt får hver især en form for selvindsigt, for at ende sammen igen hos en af dem. 

Alt i alt giver jeg bogen 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...